آخرین مطالب

مطالبه و اغتشاش صفحه آخر

مطالبه و اغتشاش

  بزرگنمایی:
اگر مطالبه را طلب مطلوب تلقی کنیم و عنوان بداریم که طلب مطلوب می‌باید از قدرت‌مداران و تصمیم‌گیرندگان صورت گیرد در عمل به این امر اذعان کرده‌ایم که مطالبه‌محوری یک پیمان دقیق، مکتوب و مورد تأیید با رأی محسوب می‌شود.

اگر مطالبه را طلب مطلوب تلقی کنیم و عنوان بداریم که طلب مطلوب می‌باید از قدرت‌مداران و تصمیم‌گیرندگان صورت گیرد در عمل به این امر اذعان کرده‌ایم که مطالبه‌محوری یک پیمان دقیق، مکتوب و مورد تأیید با رأی محسوب می‌شود. 
اجازه بدهید تا موضوع را کمی ساده‌تر بکنم تا ارتباطی حسی با آن برقرار شود. می‌گویند مردم؛ چون نمی‌توانند برای هر چیزی و در هرجایی گرد هم آیند، مطابق با یک ساختار عملی استوار و عالمانه نمایندگانی را از میان خود انتخاب می‌کنند و به آنها این اجازه را می‌دهند که به‌جای آنها برای بررسی هر موضوعی و در هر مکان مشخص رسمی و یا مکان‌های نامشخص و حتی پیش‌بینی‌نشده‌ای حاضر شوند و ماحصل خواست مردم را که مناسبتی برای عقد پیمان میان مردم و نمایندگان محسوب می‌شود به بحث گذاشته و پیرامون اجرایی و عملیاتی‌کردن آنها تصمیم بگیرند. 
حال اگر یکی از طرفین در بجا آوردن وظیفه – یعنی مردم در تولید مطالبه و مسئولان در بررسی و دادن اولویت بدان‌ها - غش نمایند به‌هم‌خوردگی در نظم و عمل اجتماعی اتفاق می‌افتد که می‌توان آن را اغتشاش نام نها.د پس هر نوعی از به‌هم‌خوردگی نظم اجتماعی که تولید هزینه برای مردم و مملکت کند در عمل نتیجه بروز اختلال و اغتشاش در نزد دو سوی متعهدان به عمل منضبط اجتماعی است و نمی‌شود در جریان بروز اختلال یکی از طرفین را مقصر و دیگری را بی‌تقصیر و یا حتی مظلوم شناخت. 
برای نمونه آنجایی که مردم موظف می‌شوند مطالبه مطلوبی که تأثیر بر  نسل‌شان دارد تولید کنند و به‌تبع آن با گرد هم آوردن اهل‌فن آنها را با رای خود برای عملیاتی و اجرایی‌کردن درخواست‌ها موظف سازند و در جریان این انتخاب با صراحت هرچه‌تمام‌تر به نمایندگان خود اعلان بدارند که همه تعهد مردم در حفظ حرمت‌شان مربوط به نحوه تصمیم و درستی عملشان است تا جایی که اگر قصوری در هر مرحله از عمل به تعهدات از مسئولان مشاهده کنند عهد اخوت از آنها برخواهند داشت و همچنین خود را موظف به این بدانند که بر هرآنچه که نمایندگانشان مهر تأیید زده‌اند و مطابق با شرع و عرف است گردن نهند و بدان عمل کنند مسلم است که غش در بیعت و اطاعت دیده نخواهد شد و در سمت مقابل آنجا که نمایندگان در همه عرصه‌های عمل اجرایی و مقننه با آگاهی روشن از مسئولیتی که بر عهده می‌گیرند و به‌نوعی به حفظ و ارتقای حرث و نسل مردمان مرتبط است متعهد می‌شوند که هرآنچه را که مردم می‌خواهند و یا خواهند خواست نصب العین خود قرار دهند و بر این تعهد استوار بمانند مسلم است که از سوی نمایندگان مردم هم غشی صورت نگرفته و نظم حاصل از عمل دقیق به تعهدات برهم نخواهد خورد و اغتشاشی به وجود نخواهد آمد. 
اجازه بدهید تا با مثالی محدوده بحث را تا حدود زیادی روشن کنم .در همه تمدن‌ها ضمانت دوام و بقا بر تحقق عدالت اجتماعی استوار بوده است و ازآنجاکه شیوه‌های خلق موقعیت در بهره‌برداری از منابع و فرصت‌ها به‌تناسب آگاهی و روش‌های ابداعی نوین پیچیده می‌گردد. عدالت اجتماعی به واقعیتی بسیار پیچیده‌ای تبدیل شده است که تحقق آن به تولید محتوای روشن و مطالبات یقینی از سوی مردم متصل و منظم شده است. حال اگر در جامعه‌ای مردم به هر زبانی خود را مطالبه‌کننده برقراری عدالت اجتماعی بنامند و از میان خود کسانی را بر گزینند که به‌خاطر تسلط بر علم و تخصص قادر به گستراندن عدالت باشند اینجا پیمانی صورت می‌گیرد که غش هر یک از طرفین در تحقق آن می‌تواند به اغتشاش عظیم اجتماعی بینجامد. 
برای نمونه  آنجا که همه درآمدها در یک جا جمع می‌شود و این امر می‌تواند در شکل‌گرفتن عدالت بیشترین تأثیر را داشته باشد، اگر عده‌ای بتوانند با تعریف‌های من‌درآوردی سهم بیشتری در منابع و فرصت‌ها برای خود تعیین کنند و کسی از نمایندگان مردم هم تلاشی برای کنترل و یا حذف این واقعیت نکنند. آیا تفاوت در نرخ برخورداری و بالا نشینی بلاموضوع تعدادی، نمی‌تواند عین غش در تعهدات و به‌تبع آن اخلال در نظم اجتماعی شود و اغتشاش گسترده و عمیقی را راه بیندازد که هزینه‌های هنگفتی را بر فرد، گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت مملکت تحمیل کند؟


حسن اسدی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

حمله تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به تاسیسات هسته‌ای ایران را شدیدا محکوم می‌کنیم.

تحزب، سیاست و امکان سوسیال‌دموکراسی در ایران

جامعه مدنی

شهرکُشی: مرگ خاموش منابع تاریخی و زیست‌محیطی تمدن‌ها

گذار از " نهیلیسم" به "معنای زندگی"

اهل علم مصلحت را بجویند یا حقیقت را؟!

میهمان روستا

چالش‌های حقوقی مقابله با ارتشا؛ بررسی ریشه‌های قانونی یک فساد ساختاری

نمایشگاهی ضروری، گرچه تکراری

غرفه انتشارات حزب اراده ملت ایران را راه انداختیم

بخوانیم برای ایران

شرحی بر چرایی و اهمیت ترجمه سری کتاب سازوکار حزبی

بازتعریف سوسیال دمکراسی در عصر جدید

دموکراسی و اندیشه سوسیال‌دموکراسی

معرفی کتاب نمایی روشن‌تر (بینشی جدید درمدل مدرسه سادبری‌ولی)

تاب آوری اجتماعی

بیانیه کارگروه محیط زیست حاما به مناسبت اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی

علی برقراری از اعضا ارشد حزب اراده ملت ایران مشاور اقتصادی فرماندار نظرآباد شد

کتاب "صداهائی برای برابری" مجوز انتشار گرفت

انتخاب اعضای هیأت رئیسه جبهه اصلاحات استان سمنان

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

آغاز کار مدرسه حزبی حاما با برگزاری پنج دوره آموزشی مجازی

تحلیل های سیاسی ماه

وزیر آموزش و پرورش چه می‌کند؟‌

یاد یاری که در سکوت فریاد شد

ظهرها شام بخوریم؟!

تعرفه‌های تجاری،ابزار حمایت‌گری هوشمند

“فناوری بی‌اخلاق، شمشیری است در دست کودک نابالغ”

برایتان جهنم آورده‌ایم!

بیانیه به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی (یکم خرداد)

سفیران سلامت

آیا مدفوع زیاد سگ‌ها در باغچه می‌تواند به گیاهان آسیب برساند؟

گردشگری پایدار و لزوم مدیریت پسماند و آموزش به گردشگران برای حفاظت از محیط زیست درایام نوروز1404 در شهر شیراز

چرا این مجموعه را ترجمه کردم؟

نگاهی انتقادی به کتاب «پیش‌نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال‌دموکراسی»

معرفی کتاب تجربیات مدرسه سادبری‌ولی به روایت دست اندرکاران یکی از قدیمی‌ترین مدارس دمکراتیک دنیا

سازمان‌های مردم‌نهاد از توسعه انسانی تا مشارکت مدنی

رونمایی کتاب « آدم کسی نبودن »

آتش و قلم

قرار عروسی سوم خرداد است

جهان در هفته ای که گذشت(93)

پیام تسلیت احمد حکیمی پور ریاست شورای مرکزی حزب اراده ملت ایران برای درگذشت علی بیکس

بیانیه دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران (حاما) به مناسبت روز معلم

تبریک دفتر سیاسی حزب اراده ملت ایران به مناسبت روز جهانی پرستار (22 اردیبهشت)

کار انتشارات حزب اراده ملت ایران در نمایشگاه کتاب پایان یافت

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)