سیلویا پلات: بانوی شورشی/ بانوی شعر”اعتراف” معرفی و پیشنهاد

سیلویا پلات: بانوی شورشی/ بانوی شعر”اعتراف”

  بزرگنمایی:
سیلویا پلات، ژانری را در ادبیات انگلیسی بنا نهاد که شعر “اعتراف گونه” نامیده می‌شود. اشعار او در عین تغزلی و سمبلیک بودن، سبکی ویژه از ریتم و هجاهای خاص را در برمی‌گیرد.

سیلویا پلات، ژانری را در ادبیات انگلیسی بنا نهاد که شعر “اعتراف گونه” نامیده می‌شود. اشعار او در عین تغزلی و سمبلیک بودن، سبکی ویژه از ریتم و هجاهای خاص را در برمی‌گیرد. 
آثار آغازین او با ریتمی کندتر نسبت به واپسین اشعارش خبر از آرامش نسبی درونی وی می‌دهند، درحالی‌که هرچه به سال‌های آخر عمر او نزدیک می‌شویم، ضرب‌آهنگ آثارش همگام با زندگی‌اش، به‌سان آیینه‌ای تمام‌نما از روح بی‌تاب و مشوش اش، شتاب بیشتری به خود می‌گیرد و بر اضطراب درونی پیام آنها می‌افزاید. 
در شعر آغازینش مدام تصاویر مشخصی چون: خون، ماه، بیمارستان، جنین و جمجمه تکرار می‌شد. 
بعد از دهه شصت اما در آثار سیلویا که ریختی بیشتر سوررئال به خود گرفته‌اند، دائماً قلیانی از تم‌های محبوس بودن و مرگ جاری است. 
شعرهای متأخر او اما در قالبی آزادتر سروده شده‌اند، گویی شاعر آنها را درحالی‌که زیر لب زمزمه می‌کرده روانه کاغذ کرده، شعرهای اولیه را اما انگار بر مبنای ضرب گیری انگشتانش سروده است. 
شعر «آینه» نمونۀ شاخص سبک شعری یگانه اوست. اگرچه این شعر تنها شامل دو بند است؛ اما واژه‌هایی که هجاها را می‌سازند، از هیچ قالب سفت و سختی پیروی نمی‌کنند و متکی بر سیلاب‌های متداول شعری نیستند. این شیوۀ آزاد و بی‌قیدوبند، ظرفیت زیادی برای بیان درد و رنج و بحران‌های روحی و روانی او دارد:
در من، او، دختر جوانی را غرق کرده است
در من پیرزنی است
که روزبه‌روز، به سمت او خیز برمی‌دارد
همچون یک ماهی وحشتناک 
زن درون این شعر دیگر جوان و زیبا نیست و در هیبت ماهی وحشتناکی تصویر شده است. شعر آینه نیز مانند اغلب آثار پلات، درون‌مایه انتقادی و فمینیستی دارد در این شعر، هویت سیلویا باهویت تصویر او در آینه یکی می‌شود. 
 بخش میانی این شعر، هویت زنانۀ آن را بیشتر منعکس می‌کند:
او پاداش مرا با اشک‌ها و تحریک دست‌ها می‌دهد
من برای او اهمیت دارم 
با اشعار سیلویا پلات نه‌تنها بسیاری از زنان فمینیست آمریکایی بلکه زنان عادی و خانه‌دار نیز هم‌ذات‌پنداری می‌کردند. او زبانِ خشم درونی آنها، اندوه پنهان و عقده‌های سرکوب‌شده‌شان بود. سیلویا از زندگی روزمره‌اش به‌عنوان ماده خام برای اشعارش استفاده کرده و به آنها کیفیت هنری بخشیده است. امور روزمره‌ای چون زنگ یک تلفن، زخمی‌شدن انگشت، کبودی بدن، کاسه‌ها و ظرف‌های آشپزخانه و یا شمعدانی، طنین شاعرانه‌ای در شعرهای او یافته‌اند.

مرتضی صادقیان 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه