همه هنر حکومت‌کردن در دورزدن مشکلات خلاصه نمی‌شود اندیشه

  بزرگنمایی:
اگر حکومت‌کردن را به توانایی کنارآمدن و یا دورزدن مشکل تعریف کنیم که با اعمال قدرت انحصاری برای ساکت کردن و به راه داشتن مردم ممکن می‌شود. حکمرانی را می‌توان به تولید مستمر راه‌های عملی شناسایی و حل مشکل برای رفاه و آسودگی ملت مشابهت داد که با مشارکت همگانی به دست می‌آید

اگر حکومت‌کردن را به توانایی کنارآمدن و یا دورزدن مشکل تعریف کنیم که با اعمال قدرت انحصاری برای ساکت کردن و به راه داشتن مردم ممکن می‌شود. حکمرانی را می‌توان به تولید مستمر راه‌های عملی شناسایی و حل مشکل برای رفاه و آسودگی ملت مشابهت داد که با مشارکت همگانی به دست می‌آید و شوربختانه با همه تحولاتی که در عرصه‌های علمی و فن آوری در عرصه‌های جهانی و ملی رخ‌داده هنوز فهم و اراده ما در حوزه هدایت و اداره جامعه به حکومت‌کردن محدود شده است و ازاین‌روست که همه تعریف و نگرش ما به حقوق شهروندی به ماهیتی ثابت رسیده است که در آن شهروند خوب کسی است که بهتر از دیگران می‌داند که چه بکند تا خود را با حکمران و دایره اعمال اقتدار او درگیر نکند و یا از چه راهی برود که بتواند مقرب درگاه حکمران شود 
اما باید دانست و باورداشت که تداوم این نوع از نگاه صرفاً به دلیل انباشت بیش از حد توان دور زدن و به هیچ انگاشتن مشکلات و موانع، ناممکن شده است و متعاقب آن توالی اعتراضات عمومی و ریزش نیروهای متصل به حکومت, به دلیل گسترش دامنه مشکلات و تأثیر بر نحوه عمل بخش‌ها و زندگی نیروهای بدنه حکومت, کار را بدان‌جا رسانده است که اعمال انحصاری قدرت برای سرکوب و عقب انداختن تحولات اثر خود را ازدست‌داده است و موید این واقعیت شده است که این شیوه، ناتوان از کنترل مناقشات اجتماعی می‌باشد. 
آنچه که گفته آمد شرح موجزی بود بر آنچه که هست که اگر بخواهیم راهی برای برون‌رفت از آن بیابیم باید براین و اقعیت ابرام و اصرار داشته باشیم که از میان همه موجودات زنده که تا کنون شناخته شده    اند این تنها انسان است که تحول  گرا بوده است و به   شدت هر چه تمامتر می  کوشد تا این خصوصیت را در همه حوزه   های زیستی خود دامن بگستراند و به همین جهت توسعه را با محوریت حقوق انسانی مبتنی بر ماهیتی تحول    گرا آرزو و مطالبه خویش گردانده است و با این تز، کار حکمرانی را آرزو می    کند که کوشش را صرف دقیق‌تر شدن ابزارهای حکمرانی به خصوص با اتکا به کلان داده‌ها و سایر فناوری‌ها، هوشمندتر و چابک    تر شدن اعمال حکمرانی، تحول در مدل و شیوه حکمرانی بکند تا از طریق استفاده روزافزون از قواعد، توصیه‌ها، هنجارگذاری  ها و استانداردسازی و تنظیم‌گری در همه حوزه    ها بتواند اقتدار رسمی و قانونی حکمرانی را با نفی انحصار دولتی و ذیربطان با آن اعمال کند. 
مسلم است که برای ما رفتن این    همه راه و رسیدن به باوری که در آن هیچ چیزی ماهیت ثابتی نداشته و همه چیز به‌تناسب مشارکت عمومی در شناسایی مشکلات و ارائه راحل‌ها وابسته و متغیر دیده شود چندان ساده نخواهد بود؛ زیرا که فرهنگ عمومی ما در وضعیت فعلی فاقد کمترین انعطاف و همسویی با تحول بوده است و در مقابل کمترین مطالبه برای تغییر مقاومت شدیدی از خود نشان می‌دهد و به‌تبع این خصوصیت دارندگان قدرت با فرض این نکته که اگر آنها کنار روند همه آن چیزهایی که در قالب آرمان‌ها تعریف شده‌اند نابود خواهند شد، راه را بر هر نوعی از تحول‌خواهی و تجددطلبی بسته‌اند و بنابراین ثبات غیرلازم و اختلال آفرینی بر کلیت جامعه حاکم شده است تا جایی که نقد بر دم‌دستی‌ترین جایگاه‌ها با اراده و قدرتی سخت از سوی حکومت مواجه می‌شود و معترض با این عنوان که عامل دشمن و برهم‌زننده نظم است به تحمل محدودیت‌های فراوانی محکوم می‌شود، بدون آنکه از سوی حکومت به این سؤال پاسخ داده شود که وضعیت ثابت و به‌ شدت شکننده حاضر در برابر سیر تند و پرشتاب تحول    خواهانه بشر تا کی دوام آورده است و قادر به ادامه راه خواهد بود؟
یعنی درست است که ادامه اعتراضات در سالیان گذشته با برخورد به موانع سخت و انحصاری ناممکن شده است اما حکومت هم نخواسته است با دست    یابی به این نکته که ممکن است اشکالات بزرگی در کار باشد که منجر به بروز اعتراضات بعدی شده است، دنبال اندکی تحول در زاویه نگاه به اعمال خود باشد تا از این طریق گرایش به تحول به‌جای ثبات بتواند حکومت را برای اقبال به حکمرانی که لازمه آن باز کردن فضا برای مشارکت همگانی در شناسایی و حل قطعی مشکلات و نه دورزدن آنها باشد علاقه‌مند سازد و از این طریق قادر باشد که برای مدیریت فردا طرح و برنامه ارائه دهد .
به‌راستی با این حجم از انباشت مشکلات و در مقابل آگاهی نسل‌های جوان از روند تحولات در جامعه جهانی و مهم‌تر از همه آنها بی‌توجهی و انفعال حکومت در شناسایی و حل مشکلات، نوبت بعدی اعتراضات کی و با چه شدتی خواهد بود و چه هزینه‌های طاقت‌فرسایی را بر مردم تحمیل خواهد کرد؟

حسن اسدی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول