به بهانه زادروز جوزف استیلگیتز؛

نگاهی به سخنرانی استیگلیتز درباره اقتصاد ایران در سال 1386 معرفی و پیشنهاد

نگاهی به سخنرانی استیگلیتز درباره اقتصاد ایران در سال 1386

  بزرگنمایی:
جوزف استیگلیتز متولد ۱۹۴۳ (۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۲۱) است. او در سال ۲۰۰۱ به دلیل تجزیه‌وتحلیل بازارها با اطلاعات نامتقارن برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. استیگلیتز علاوه بر نقش تخصصی خود در عرصه آکادمیک، حضور عمومی بسیار پررنگی در رسانه‌های جهان دارد و با یادداشت‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها، و سخنرانی‌های خود ایده‌های خود را در جهان تکثیر می‌کند

جوزف استیگلیتز متولد 1943 (20 بهمن‌ماه 1321) است. او در سال 2001 به دلیل تجزیه‌وتحلیل بازارها با اطلاعات نامتقارن برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. استیگلیتز علاوه بر نقش تخصصی خود در عرصه آکادمیک، حضور عمومی بسیار پررنگی در رسانه‌های جهان دارد و با یادداشت‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها، و سخنرانی‌های خود ایده‌های خود را در جهان تکثیر می‌کند. او از شناخته‌‌شده‌ترین چهره‌های مکتب اقتصاد کینزی نو می‌باشد. 

اقتصاد اطلاعات
استیگلیتز درباره‌ی این گزاره‌ی رایج که افراد به تمامی اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری و انتخاب‌ بهینه دسترسی دارند تردید وارد کرد. اولاً به این دلیل که تقاضای اطلاعات پرهزینه است و به زمان، تلاش، و نیاز دارد. همه‌ی گزینه‌ها را بررسی نمی‌کنیم. ما انسان‌ها معمولاً چند گزینه معقول و محدود را در نظر می‌آوریم، سپس انتخابی می‌کنیم که به نظر رضایت‌بخش بیاید.
دوما این‌که ویژگی‌های اطلاعات، با کالاهای ملموس تفاوتی جدی دارد. برای مثال پس از خرید یک کالا مثل لپ‌تاپ می‌توانیم آنها را امتحان کنیم تا دریابیم که مطابق انتظارات ما هست یا نه. اما درباره‌ی اطلاعات نمی‌توان چنین کاری وقتی که اطلاعات برای بررسی به کسی داده می‌شود، دیگر دلیل وجود ندارد که او این اطلاعات را بخرد. ما می‌توانیم پیش از خرید یک خوراکی، بخشی از آن را بررسی. اما نمی‌توانیم با اطلاعات چنین کنیم. به عبارت دیگر به محض این‌که اطلاعات در دسترس افراد قرار می‌گیرند، به کالای عمومی تبدیل می‌شود. همین موضوع سبب می‌شود تا ارائه‌کنندگان اطلاعات برای پنهان کردن آن انگیزه داشته باشند. 
اطلاعات در بازارها اهمیت بسیاری دارد. برخی از افراد، اطلاعات لازم برای اتخاذ انتخاب‌های عقلایی در اختیار ندارند. برای مثال در بازار نیروی کار، کارفرمایان از مهارت‌های کارکنان بالقوه اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که آیا کارجویان، پس از استخدام چه گونه کار خواهند کرد؟ او پرتلاش خواهد بود یا اهمال‌کار؟ در طرف مقابل نیز کارجویان انگیزه دارند تا در بازنمایی مهارت‌های خود بزرگ‌نمایی کنند. تنها راه برای آزمون این‌که افراد متقاضی شغل سخت‌کوش خواهند بود یا نه، استخدام آن‌هاست. طبیعتاً اما این کار به کارفرمایانی که می‌خواهند در مورد استخدام نیروهای خود تصمیم‌گیری کنند، کمکی نمی‌کند. استیگلیتز پیشنهاد کرد که بنگاه‌ها می‌توانند از آموزش به‌عنوان ابزاری برای غربالگری استفاده کنند. اگر کارفرمایان افرادی را استخدام کنند که از سطح آموزش بالاتری برخوردار باشند و از دانشگاه‌های بهتری فارغ‌التحصیل شده باشند احتمالاً کارکنانی بامهارت و سخت‌کوش در اختیار خواهند داشت.

اقتصاد ایران
استیلگیتز در دی‌ماه سال 1386 از طریق ویدئو کنفرانس در همایش جهانی شدن، خصوصی سازی و عدالت اقتصادی در تهران سخنرانی کرد و به این پرسش پرداخت که ایران چه باید بکند تا بتواند عملکرد اقتصادی خود را ارتقا دهد؟ او ضمن تأکید بر مدیریت صحیح ثروت جامعه گفت اگر بخواهیم عدالت را در جهانی شدن ایجاد نماییم باید به آن نه تنها از بعد اثربخشی بر اقتصاد و ثروت بنگریم بلکه باید بر اثر بخشی آن بر عدالت اجتماعی نیز توجه کنیم. جهانی‌سازی برای کشورهایی که روش مدیریت بر روند جهانی‌سازی را می‌دانند - مانند چین - بسیار مفید خواهد بود. گرچه به نظر من برخی از قوانین جهانی‌سازی عادلانه نیستند و اگر عادلانه باشد جهانی‌سازی بسیار گسترده خواهد بود. او سپس به دو ویژگی استراتژی جهت ارتقای رشد اقتصادی در ایران پرداخت: 
یکم این‌که ایران باید به دنبال هماهنگ‌سازی در جهانی‌سازی باشد. تجربه هند و چین نشان داد که می‌توان  روند جهانی‌سازی را طوری مدیریت کرد که باعث ارتقا و رشد اقتصادی شود. هرچند که هند به اندازه چین در کاهش فقر موفق نبوده است. این مسئله نیازمند سیاست‌گذاری‌های درست از طرف دولت است. 
مسئله دوم ارتقا و افزایش بهره‌وری در زمینه سرمایه‌گذاری در آموزش و سرمایه‌گذاری در زیر ساختارها است. 
او در ادامه افزود که هر اقتصاد موفقی نیازمند تعادل بین بخش‌های دولتی و خصوصی است. هر دو دارای نقش‌های کلیدی هستند و موفقیت در صورتی حاصل می‌شود که میزان درست حضور هر کدام مشخص باشد. نقش‌های بسیاری توسط دولت ایفا می‌شود. دولت می‌تواند ناظم، تنظیم‌کننده، و کارآفرین باشد. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه