رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت در گفت‌وگو بااراده ملت تشریح کرد:

مجلس به دنبال اهدافی است که با نیاز مردم انطباق ندارد گفتگو

مجلس به دنبال اهدافی است که با نیاز مردم انطباق ندارد

  بزرگنمایی:
باتوجه‌به بروز جنبش زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ و همچنین شرایط امیدشانی که در مملکت حاکم شده است باز هم مسئولین به‌جای حل مسئله اصلی و ریشه‌ای در کشور، تمرکز خود را بر مسئله حجاب اجباری گذاشته‌اند و توجهی به مسائلی چون مشکلات اقتصادی کشور و روابط و مسائل خارجی کشور و... ندارند.

باتوجه‌به بروز جنبش زن، زندگی، آزادی در سال 1401 و همچنین شرایط امیدشانی که در مملکت حاکم شده است باز هم مسئولین به‌جای حل مسئله اصلی و ریشه‌ای در کشور، تمرکز خود را بر مسئله حجاب اجباری گذاشته‌اند و توجهی به مسائلی چون مشکلات اقتصادی کشور و روابط و مسائل خارجی کشور و... ندارند. به همین بهانه با رسول منتجب نیا، دبیرکل حزب جمهوریت به گفت‌وگو نشستیم تا تحلیل و ارزیابی ایشان را باتوجه‌به تحولاتی که درایران در حال شکل‌گرفتن است و می‌تواند در سیاست داخلی، سیاست خارجی و انتخابات امسال تأثیرگذار باشد را بپرسیم و گفت‌و‌گویی کنیم که در ادامه شرح پاسخ ایشان را می‌خوانید:
شرایطی که در مملکت حاکم است با این روندی که دنبال می‌شود، شرایط امیدبخشی نیست و نگران‌کننده به نظر می‌رسد و وضعیت مدیریت اجرایی کشور به معنای واقعی فشل است و دولت در کنترل آن ناتوان است و باگذشت زمان کنترل امور از دستشان خارج می‌شود و درنتیجه شاهد وضعیت بدتری خواهیم بود. ازطرفی مجلس هم ناتوان است و به دنبال سلسله اهدافی است که با هیچ‌کدام از نیازهای مردم انطباق ندارد و جهت‌گیری مجلس نوعاً خلاف نیاز مردم است. قوه قضائیه هم‌بسته عمل می‌کند و تنها به شعاردادن بسنده می‌کند. این که قوه قضائیه تا چه اندازه تحمل کند، مشخص نیست؛ ولی نسبت به قوه مجریه و مجلس وضعیت بهتری در اداره امور کشور دارد. درمورد سیاست خارجی وضع خوبی نداریم. با این روندی که دنبال شده است، ما از نظر خارجی هم دچار مشکلاتی خواهیم شد. گرچه ارتباط با عربستان برای منطقه نسبت به چین خوب است، اما پادرمیانی چین دراین‌خصوص مثبت نیست، چراکه چین به دنبال ایجاد وحدت بین این دو کشور نیست، بلکه به دنبال تثبیت خود در منطقه است و رقابتی که در منطقه با امریکا دارد را دنبال می‌کند؛ ولی از جهاتی هم که منافعی برای ما به دنبال خواهد داشت، ارتباط با عربستان خوب است. 
در مورد برجام هم مسئولین باید واقع‌گرا باشند، چرا که دنیا دست ما را خوانده است. زمانی روحانی و ظریف در حال انجام رساندن برنامه بودند که اجازه ندادند کار کنند و مسیر به سمت پرخطری رفت به این دلیل که برگ برنده به نام آنها نشود. در حال حاضر که سه قوه یکدست هستند و مطیع رهبر؛ آقایان باید یک برنامه برای تغییروتحول داشته باشند.

راهکار شما در خصوص مسائل داخلی و خارجی چیست؟
در مسائل داخلی، مسئولین باید فضا را باز کنند و تن به خواسته‌های مردم بدهند. با آنها گفتگو کنند و امتیاز بدهند و به مردم نزدیک شوند و تمام تلاش خود را جهت جلب‌اعتماد مردم بکار گیرند، چرا که مردم عصبانی هستند و به همین دلیل ما انتخابات آبرومند هم پیش‌بینی نمی‌کنیم. پس ضرورت ایجاب می‌کند تا در زمینه سیاست داخلی و انتخابات، نظام از خود انعطاف بیشتر و تغییر و تحولی انجام دهد تا مردم این را بپذیرند.
پس تنها راه‌حل داخلی و خارجی این است که آقایان باید تن به تغییر اساسی بدهند وگرنه این روندی که ادامه دارد و کماکان هم ادامه پیدا می‌کند، به ناکجاآباد می‌رسد. مدیریت اجرایی با جابه‌جاکردن و تغییرات جزئی به نتیجه نمی‌رسد. دولت باید خانه‌تکانی اساسی کند و یک‌سری نیروی کارآمد و دلسوز را درگیر مسئولیت‌‌های سیاسی کند تا چاره‌ای بیندیشند که چه بکنند و یک سندی برای مدیریت اجرایی کشور داشته باشند. واقعیت این است که آقای رئیس‌جمهور و وزرا توان اجرای برنامه را ندارند و خارج از دولت هم که صلاح نیست برنامه‌ریزی کنند و اجرا کنند. از طرفی وقتی نمایندگان تصمیم بر استیضاح چهار وزیر را در دستور کار خود قرار می‌دهند، ممانعت به عمل می‌آورند و قول و قراری پشت پرده می‌گذارند که کار زشتی است. مثلاً استیضاح وزیر صمت را رئیسی اجازه نمی‌دهد و در وزارت‌های دیگر هم وضع به این منوال است.
در مورد سیاست خارجی گرچه چین برای عربستان پادرمیانی کرد، ولی ایران هم از موضع خود تنزل کرد. تا قبل ارتباط بین ایران و عربستان، ایران در رسانه‌ها به طور مکرر علیه عربستان صحبت می‌کرد؛ اما اکنون یک تغییر و تحولی ایجاد کردند که امید داریم به نتیجه برسند.

نظرتان در خصوص طرح حجاب و عفاف چیست؟
من حدس می‌زنم هنوز اصلاحات امیدوارکننده است، ولی باید مسئولین از انتظارات خود کم کنند و از برخورد گذشته خود پرهیز کنند. باتوجه‌به مشکلات عدیده‌ای که در کشور وجود دارد، وقتی مسئولین طرح حجاب و عفاف را مطرح می‌کنند، مردم به سخره می‌گیرند و می‌گویند با تمرکز بر مسئله حجاب اجباری می‌خواهید ضعف و ناتوانی خود را پوشش دهید، بهتر است تمرکز اصلی شما بر مدیریت مسائل اصلی کشور باشد که اگر این اهم را دنبال کنید بقیه مسائل حل می‌شود. مردم‌باور دارند که طرح این مسئله به‌خاطر اهداف ملت نیست، بلکه به‌خاطر جبران ضعف‌ها و کمبودهای خود و تحت شعاع قراردادن مسائل خودشان بوده است و درنهایت طبق تحلیل مردم، طرح حجاب اجباری مسئولین که ناشی از ضعف آنهاست، باعث لجاجت مردم می‌شود و من معتقدم اگر همه مسئولین اعم از مسئولین در مجلس، دولت و قوه قضائیه برای اجرای عدالت یک تحول اساسی ایجاد کنند، سال بهتری نسبت به سال قبل خواهیم داشت.

حزب شما برای انتخابات امسال برنامه‌ای دارد؟
آنچه مسلم است این است که به‌عنوان یک حزب باید برنامه داشته باشیم، ولی نگران این هستیم که نظام این مسیر را نپذیرد. اگر نظام بخواهد شاهد انتخابات پرشوری باشد باید گوش به احزاب بسپرد، سال گذشته همه توجهات آقایان به انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی بود تا رقیب را از صحنه خارج کنند، طوری که نتواند هیچ‌وقت وارد صحنه سیاست شوند. وقتی نظام حرف‌های تندروهای بی‌تحمل خود را بپذیرد، نمی‌توان انتظار مشارکت داشت؛ ولی اگر تصمیم بر انتخاباتی پرشور بگیرد، همه احزاب می‌توانند شرکت کنند.
همچنین وقتی مسئولین مدام شعار می‌دهند که انتخابات باید پرشورونشاط باشد، اما آن طرف مردم مسئله دارند، چه کسی باید شور و نشاط برای انتخابات ایجاد کند. مسئولین باید همانند دوره مجلس ششم که برخوردشان مناسب بود، از خواسته‌های خود کوتاه بیایند. الان زمانی است که باید کنار مردم باشند. این که فقط احزاب را دعوت کنند و بگویند کنار مردم باشید، ولی برای بی‌اعتمادی مردم کاری نکنند، این کارساز نیست. مردم فکر می‌کنند که نظام فقط می‌خواهد از آنها رأی بگیرد، مسلماً در این حالت، بودنِ احزاب کنار مردم، نتیجه‌ای نخواهد داشت و مردم پای صندوق نخواهند آمد بخصوص که امروز مردم عصبانی هم هستند.

فاطمه قدم


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه