آخرین مطالب

در رثای مردی که در وقت تولد شاعر بود معرفی و پیشنهاد

در رثای مردی که در وقت تولد شاعر بود

  بزرگنمایی:
میگویند که بزرگترین صفت و یا ممیزه تمدن ایرانی محوریت عنصری به نام شعردر آن است زیرا که شعر در این تمدن همیشه محملی جاودان و پر قدرت برای گذر از فرازها بوده است.

حسن اسدی

میگویند که بزرگترین صفت و یا ممیزه تمدن ایرانی محوریت عنصری به نام شعردر آن است زیرا که شعر در این تمدن همیشه محملی جاودان و پر قدرت برای گذر از فرازها بوده است و این بر مبنای سخن فردریش نیچه آلمانی که فرمود: مردان استثنائی یک عصر، بیشتر فرزندان فرهنگهای قدیمی و نهالهای دیررس نیروهای گذشته اند. من در آنها میراث یک ملت و آداب و رسوم آن را میبینم.
حکایت از واقعیتی شیرین دارد که در آن شاعران ایرانی بی گمان تبلوری از همه چالشهای فرهنگی نسلهای قبل از خود و اندوختهای پروزن برای نسلهای بعد از خود بودهاند 
برای نمونه اگر به داستان زندگی جاوید نام شاعر پر آوازه شهر و دیار من ابهر یعنی سعید بداغی توجه کنیم به‌سادگی در مییابیم که این اسطوره کلام در خانوادهای منضبط و در مکتب پدری عارف و مؤثر در احوال جامعه تربیت و پرورش یافته و آنچه را که بتوسط شعر و نوشته های منثور به بلوغ رسانده به نوعی اندوختهای بوده که پیش از او در خانواده و در نزد گذشتگانش جمع آوری و نظام یافته  است  
حال سئوال این است که چرا در تمدن ایرانی شعر محوریت دارد و بهعنوان یک متاع ارزشمند باید بر سر گرفته شود و به تبع آن شاعری به نام چون سعید بداغی در قلب و جان هر یک از ما ابهریها زنده و جاودانه بماند؟
برای پاسخ به این سؤال به سراغ ملک الشعرا بهار میرویم و با عاریت گرفتن این کلام از ایشان که در وصف شعر فرمودهاند: 
شعر خوب چیزی است که از احساسات، عواطف، و انفعالات و از حالات روحیهء صاحب خود، از فکر دقیق پرهیجان و لمحهء گرم تحریک شدهء یک مغز پرجوش و یک خون حرارت حکایت کند...
به ابیاتی از استاد بداغی رجوع کنیم تا ببینیم که در نزد ایشان از اوصافی که ملک الشعرا بهار برشمرده اند چه انباشتهای وجود داشته است؟
استاد بداغی در حوزه وطن دوستی و به تبع آن عشق به ابهر چنین میسراید:
من آیری سؤزلره ابهر سؤزون قاتان دییلم 
من حرفهای غیر را به حرفهای مربوط به ابهر قاطی نمیکنم
آغیزدان اؤز تیکه‌می قایتاریب اتان دییلم.
لقمه داخل دهانم را بر نمیگردانم و نمیاندازم ...
اگر ائشیک قاپینی آج قالیب ساتام بیرگون،
اگر روزی به‌دلیل نیاز در بیرونی را بفروشم
ائویم قالا قاپی‌سیز، من وطن ساتان دییلم.
خانهام اگر بیدر بماند کسی نیستم که وطنم را بفروشم 

نگاه به ابیات فوق و غنایی که در آنها وجود دارد گواه این سخن از ملک الشعرای بهار است که فرمود: شاعر آن است که در وقت تولد شاعر باشد، بهزور علم و تتبع نمی‌توان شعر گفت...
زیرا که اشارات به کار گرفته شده در ابیات فوق که بسیار غنی و عالمانه میباشند نشان میدهد که این جاودانه فروغ ادب و شعر ایرانی آنچه را که در ذوق و قریحه داشته اند بدون تکلف بیان میکردهاند و به مصداق آنچه که از جان برآید برجان مینشیند جان کلامشان روح و جان مخاطبانشان میشده است
و یا آنجا که ایشان به لطف طبع نازک خویش این ابیات را میسروده اند: 
سزای قامت من نیست رنگ جامه‌ی بید
به هر طرف نکند میل شاخ و برگ تنم
نهال تازه چه می‌داند از گذشته‌ی باغ؟
بخوان ز دفتر گیتی حماسه‌ای کهنم

مقصودشان تأکید بر این نکته بوده است که ممکن نیست کسی که از حماسه های کهن ایران زمین آگاهی داشته باشد چون بید هر لحظه ای به سویی وزان شود و رنگ و بوی وابستگی به غیر بگیرد
به هر حال این جاودانه نام برای من ابهری که سری در موضوع قلم دارم سرمایهای بزرگ و نادر بود که دست طبیعت به قهر ما را از آن جدا کرد، باشد که یادآورانی متعهد برای باقی مانده های جاودانه ایشان باشیم


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای

نگاهی به نمایشگاه کتاب

کتاب‌ها دریچه‌ای به گشودگی جهان هستند

آموزش حزبی؛ درس‌گفتارهای تشکیلاتی

مبانی مردم‌سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی)

پیش نیازهای سوسیالیسم و وظایف سوسیال دموکراسی

لزوم اجماع بر سر منافع ملی

کوره راه

فریادی بر دیوار

راقمان انقلاب ها (در حکایت انقلاب‌های جهان تا انقلاب 1952 مصر)

شوراها

اندیشه‌های سیاسی سید قطب و تأثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر مصر

یک خوشه نور

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

با گذشت زمان و با توجه به شرایط موجود در اقتصاد و سیاست جهانی، لزوم بازگشت به الگوی مردم‌سالاری اجتماعی بیشتر احساس می‌شود. الگویی که ضمن پذیرش واقعیت‌های موجود دنیای سرمایه‌محور، تلاش می‌کند که عوارض و تبعات موجود را به کمینه‌ترین میزان برساند.

درباره مجموعه “خوانشی نوین: مردم‌سالاری اجتماعی”

به همین نحیفی سهم ما از تاریخ

ابراهیم نصرالله: نویسنده فلسطینی تبار، زاده اردن را می‌توان یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر عرب دانست. علاوه بر این‌ها در حوزه شعر، موسیقی، سینما نقد ادبی و... هم دستی بر آتش دارد.

بالکن رسوایی

برنامه ای برای اداره‌کل سازمان‌های‌مردم‌نهاد و خیرین سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی