فناوری رأی گیری الکترونیک در بستر بلاکچین اندیشه

فناوری رأی گیری الکترونیک در بستر بلاکچین

  بزرگنمایی:
در دنیایی که دسترسی به مطالعات و دانش برای اکثریت مردم ممکن شده است، میزان آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی نیز بیشتر میشود و جوامع بیشتر به سوی دموکراسی و همسویی منافع دولتی و ملی پیش می روند. یکی از ارکان حیاتی در جوامع دموکراتیک حق رأی شهروندان است.

پوراندخت قصابی 
در دنیایی که دسترسی به مطالعات و دانش برای اکثریت مردم ممکن شده است، میزان آگاهی از حقوق فردی و اجتماعی نیز بیشتر میشود و جوامع بیشتر به سوی دموکراسی و همسویی منافع دولتی و ملی پیش می روند. یکی از ارکان حیاتی در جوامع دموکراتیک حق رأی شهروندان است.
با افزایش جمعیت و تعداد شرکت کنندگان، سیستم رأی گیری سنتی با چالشهایی مواجه می شود، از جمله احتمال هدر رفت آراء فیزیکی در جریان نقل و انتقال، دستکاری آرا، تبانی و غیره که همگی در زمره چالش های رأی گیری به شیوه سنتی قرار میگیرند.
در راستای پیشرفت سریع تکنولوژی، علاقه و امکان مشارکت مردم در تصمیم گیری های اساسی و پایه ای دنیای پیرامون خود بیشتر شده و نوآوری هایی مانند بلاکچین امکان رفع ابهامات و سهولت تعامل جامعه با حکومتها را فراهم آورده است.

بلاکچین چیست؟
بلاکچین یک دفتر کل پایگاه اطلاعات توزیع شده دیجیتال است که اطلاعات را در غالب تراکنش های رمزنگاری شده ردیابی می کند. در مدل های سنتی و قدیمی داده ها در یک مرجع و سازمان واحد ذخیره و پردازش میشوند اما در بالکچین به جای اینکه یک مرجع یا سازمان واحد این دفتر کل را کنترل و نگهداری کند، کپی هایی از آن در چندین رایانه توزیع می شود. این اطلاعات به صورت رمزنگاری به سایر سیستم ها (نودها) ارسال می شود و درون بلوک های متوالی ثبت و ذخیره میگردند.
در طی این فرایند دیتای وارد شده درون یک بلوک ذخیره و به اصطلاح قفل می شود و برای ایجاد تغییر در دیتای یک بلوک تغییر دهش بلوک قبلی و بلوک بعدی باید اتفاق بیفتد که در این بین به دلیل توزیع گسترده زنجیره بلوکی در بین نودهای مختلف شناسایی و ثبت تغییر نیازمند تأیید از سوی تمامی بلوکهای قبلی می باشد. به طور کلی، بلاکچین و دفتر کل توزیع شده غیرمتمرکز راهی برای ثبت و مدیریت ایمن و شفاف تراکنش ها یا اطلاعات بدون اتکا به یک مرجع متمرکز را فراهم می کند.
در حال حاضر، رأی گیری الکترونیک به عنوان یکی از دو راه حل های پرکاربرد برای افزایش مشارکت مردم و کاهش هزینه ها در فرآیند رأی گیری در بسیاری از جوامع به کار گرفته می شود. این فناوری، نیاز به چاپ برگه های رأی و تخصیص مراکز رأی گیری را کاهش می دهد. رأی دهندگان اکنون می توانند از هر نقطه ای که اتصال به اینترنت داشته باشد، رأی خود را ثبت کنند.
با این وجود، علاوه بر مزایا، راه حل رأی گیری آنلاین تهدیدات جدیدی را نیز به دنبال دارد. آسیب پذیری در یک واحد می تواند به دستکاری گسترده آراء منجر شود. بنابراین، سیستم های رأی گیری الکترونیکی باید مشروع، دقیق و ایمن باشند و استفاده از آنها برای عموم قابل دسترس و راحت باشد تا پذیرش نسبت به رأی گیری الکترونیکی افزایش یابد.
فناوری بلاکچین به منظور غلبه بر این مسائل از تکنولوژی دفترکل توزیعی و عدم تمرکز برای رأی گیری الکترونیکی استفاده میکند. این فناوری یک جایگزین مناسب برای راهحل های رأی گیری سنتی و الکترونیکی متمرکز محسوب می شود، زیرا ویژگی های اساسی از جمله توزیع، عدم انکار و حفاظت امنیتی و شفافیت را به ارمغان می آورد. این تکنولوژی می تواند به تضمین اعتبار و امانت رأی گیری الکترونیکی کمک کرده و به جامعه اجازه دهد تا به راحتی و با اطمینان بیشتری در این فرآیند شرکت کند.

بلاکچین و تأثیرات آن در سیاست
در زمینه سیاست، استفاده از بلاکچین در رأی گیری می تواند تأثیرات قابل توجهی داشته باشد. این فناوری در سیاست گذاری های خرد و کلان رویکرد متفاوتی ایجاد می کند. با امکان ثبت رأی ها به صورت شفاف و غیرقابل تغییر در بلاکچین، اعتماد عمومی به سیستم سیاسی افزایش می یابد و به طبع آن مشارکت مردم در این مهم افزایش می یابد. همچنین، با استفاده از قراردادهای هوشمند بر پایه بلاکچین، امکان برگزاری رأی گیری های مستقیم بر مسائل مهم جامعه وجود دارد، که این امر می تواند در دسترسی همه افراد به فرصتهای سیاسی و تصمیم گیری های مرتبط با آن نقش داشته باشد. دفترکل توزیع به عنوان یکی از کلیدی ترین ارکان در این روند باعث ایجاد عدم تمرکز از نهاد خاصی شده و در نتیجه عدم تمرکز قدرت اتفاق می افتد. زمانی که آرای هر شهروند در محیطی امن، شفاف و قابل ردیابی ثبت گردد احتمال هدر رفت و تغییر آن به صفر میرسد و همین امر اعتماد به دستگاه های حکوکتی را افزایش می دهد.

تأثیر بلاکچین در اقتصاد
امکان رأی گیری الکترونیک در بستر بالکچین میتواند بهبود قابل توجهی در استقلال و عدالت رأی گیری داشته باشد. در این روش با حذف هزینه های جانبی مانند: مصرف کاغذ، دایر کردن مراکز رأی گیری، هزینه نقل و انتقالات و... به صورت قابل توجهی کاهش می یابد و صرف هزینه و زمان به حداقل میرسد. فرآیند رأی گیری در بستر بلاکچین به دولت ها کمک می کند تا منابع بیشتری را به سایر زمینه های عمومی اختصاص دهند.

تأثیرات اجتماعی رأی گیری در بستر بلاکچین
با افزایش شفافیت و امنیت در فرآیند رأی گیری، اعتماد عمومی به سیستم سیاسی تقویت میشود. افراد حقیقت را می بینند و قدرت تصمیمگیری در اختیار آن ها قرار می گیرد. این امر میتواند به کاهش فساد و تعامل بیشتر بین مردم و نمایندگان منجر شود. همچنین، استفاده از بلاکچین در رأی گیری میتواند به شکلی عادلانه تر به تمام اقشار جامعه اجازه دهد در فرآیند تصمیمگیری مشارکت کنند.
نتیجه گیری
می توان فناوری بلاکچین را قدمی بزرگ و تأثیرگذار در تغییر ساختار جوامع امروزی به سوی دنیایی مدرن و دموکرات دانست. جوامعی که از هر لحاظ کارآمد تر، باهوشتر و دقیق تر از نسل قبل خواهند بود و به واسطه ارتباطات و قدرت تصمیمگیری توزیع شده امکان ساخت جهانی همسو و با دنیای پیرامون خود داشته باشند. کاربرد بلاکچین در امور مالی، کسب و کار، سلامت و بهداشت باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و تخصیص مناسب منابع میشود.
معرفی بلاکچین تأثیر مستقیم در فرایند سیاست گذاری حکومتی داشته و با پیشرفت این فناوری و آشنایی بیشتر مردم با کارکردهای آن و سرمایه گذاری های کلان در این حوزه به زودی شاهد تغییرات در ساختارهای اساسی خواهیم بود. به عنوان مثال بلاکچین در رأی گیری می تواند تأثیرات قابل توجهی داشته باشد، امکان ثبت رأی ها به صورت شفاف و غیرقابل تغییر در بلاکچین، اعتماد عمومی به سیستم سیاسی افزایش می یابد و به طبع آن مشارکت مردم در این مهم افزایش می یابد .همچنین، با استفاده از قراردادهای هوشمند بر پایه بلاکچین، امکان برگزاری رأی گیری های مستقیم بر مسائل جامعه وجود دارد، که این امر می تواند در دسترسی همه افراد به فرصت های سیاسی و تصمیمگیریهای مرتبط با آن نقش داشته باشد.
زمانی که آرای هر شهروند در محیطی امن، شفاف و قابل ردیابی ثبت گردد احتمال هدر رفت و تغییر آن به صفر می رسد و همین امر اعتماد به دستگاههای حکومتی را افزایش می دهد. امکان رأی گیری الکترونیک در بستر بلاکچین می تواند بهبود قابل توجهی در استقلال و عدالت رأی گیری داشته باشد. فرآیند رأی گیری در بستر بلاکچین به دولتها کمک می کند تا منابع بیشتری را به سایر زمینه های عمومی اختصاص دهند. شفافیت در بلاکچین می تواند به کاهش فساد و تعامل بیشتر بین مردم و نمایندگان منجر می شود .همچنین، استفاده از بلاکچین در رأی گیری میتواند به شکلی عادلانه تر به تمام اقشار جامعه اجازه دهد در فرآیند تصمیم گیری مشارکت کنند.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه