زولتان کودای و موسیقی کودک معرفی و پیشنهاد

زولتان کودای و موسیقی کودک

  بزرگنمایی:
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد.

محمد های خوشکلام
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد. کودای این گفته را پس از چند دهه در نظریاتش درباره آموزش سلفژ ( سرایش )، با تاکید بیشتر تصریح می‌کند. کودای در 1929 در مقاله‌ای تحت عنوان ( آواز گروهی کودکان ) رهنمودهای لازم را ارائه می‌دهد. چگونه کار را بهبود ببخشیم؟ چگونه موسیقی را در مدارس مفیدتر و علمی‌تر آموزش دهیم یا به قول گذشتگان چگونه کلاس آواز را سودمندتر کنیم؟
در همین مقاله بود که برای نخستین بار پیرامون اهمیت استادان آواز در روستا تا حد انتصاب آنها به ریاست اپراخانه پایتخت سخن گفت و افزود که اگر کارش ایراد داشت می توان او را از دفترش بیرون انداخت. چون یک استاد بد آواز چندین نسل از کودکان و جوانان را از لذت موسیقی بی ‌نصیب می‌کند. این سخنان که فرمول بندی سیاست موسیقی است یادآور این سخن مشهور هرمان کریشمار ( 1924- 1848 ) است که می گفت: آینده موسیقی آلمان در مدارس پی ریزی می‌شود. کد هایی در تمام نوشته ‌هایش درباره آموزش موسیقی بر لزوم برقراری معیار های عام تعلیم آواز خوانی در مدرسه تاکید می‌کند. وی می‌گوید: این کار از هر تصمیم و اقدام عملی دیگر مهم تر است.
چکیده ‌ای از مقاله آواز گروهی کودکان را در اینجا می‌آوریم:
1.  سهم موسیقی در تعلیم و تربیت در مجارستان به چنان جایگاه مهمی رسیده است که زمانی در یونان باستان از آن برخوردار بود.
2.  بی‌ سوادی موسیقایی سد راه پیشرفت فرهنگ موسیقی است. سبب حضور نامنظم در کنسرت ‌های جدی و اپراهای ساخته شده است.
3.  دوره ‌های تدریس موسیقی در دانشکده ‌های تربیت معلم باید بهبود یابد.
4.  کودکان را باید از همان خردسالی هرچه زودتر از افتادن به دام موسیقی مبتذل و اعتیاد به آن رهانید، زیرا کودک وقتی بزرگ شود دیگر دیر خواهد بود.
5.  موسیقی تجربه ‌ای است که مدرسه باید آن را تدارک ببیند و پیشرفت دهد.
6.  برنامه روزانه آواز خوانی همراه با فعالیت‌ های بدنی جسم و فکر کودک را توأمان پورش می‌دهد.
7.  آواز خوانی گروهی بسیار مهم است، لذت ناشی از تلاش در راه تشکیل یک کار گروهی خوب و شایسته، انسان هایی منضبط، با شخصیت و دارای خصلت‌های متعالی می‌سازد. ارزش آوازخوانی گروهی به این لحاظ غیر قابل تصور است.
8.  عمده تجربه موسیقایی کودکان در دوره 6 تا 16 سالگی کسب می ‌شود زیرا او در این سن معمولاً بیشتر آماده پذیرش است و ذوق و استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد.
9.  کودکان را باید فقط با بهترین و والاترین متون موسیقی آموزش داد آنها را باید با شاهکار های موسیقی آشنا کرد.
10.   بهترین راه دستیابی به نبوغ موسیقایی از طریق در دسترس‌ترین وسیله ممکن برای هر کس یعنی صدای انسان امکان ‌پذیر است. این راه نه فقط برای افراد مستعد بلکه برای عموم باز است.
11.   سازماندهی سیستماتیک تدریس و آموزش یکی از وظایف دولت است که بودجه آن باید از طریق افزایش تعداد کنسرت ‌ها و اپراهایی که در سال برگزار می‌کنند تامین شود.

 ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی بود موسیقی غذای روح است و باید به پربار شدن غنای آن از طرق آموزش عمومی و تخصصی پرداخت

۱۴۰۲/۱۰/۱۷

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول