زولتان کودای و موسیقی کودک معرفی و پیشنهاد

زولتان کودای و موسیقی کودک

  بزرگنمایی:
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد.

محمد های خوشکلام
هدف واقعی آموزش تئوری باید تشویق هنرجو به کسب مهارت بیشتر در کار موسیقی باشد. به عبارت دیگر هنرجو باید بتواند هر آهنگ را از روی نت بخواند، هر ملودی را که می‌شنود، نت آن را روی کاغذ بیاورد. کودای این گفته را پس از چند دهه در نظریاتش درباره آموزش سلفژ ( سرایش )، با تاکید بیشتر تصریح می‌کند. کودای در 1929 در مقاله‌ای تحت عنوان ( آواز گروهی کودکان ) رهنمودهای لازم را ارائه می‌دهد. چگونه کار را بهبود ببخشیم؟ چگونه موسیقی را در مدارس مفیدتر و علمی‌تر آموزش دهیم یا به قول گذشتگان چگونه کلاس آواز را سودمندتر کنیم؟
در همین مقاله بود که برای نخستین بار پیرامون اهمیت استادان آواز در روستا تا حد انتصاب آنها به ریاست اپراخانه پایتخت سخن گفت و افزود که اگر کارش ایراد داشت می توان او را از دفترش بیرون انداخت. چون یک استاد بد آواز چندین نسل از کودکان و جوانان را از لذت موسیقی بی ‌نصیب می‌کند. این سخنان که فرمول بندی سیاست موسیقی است یادآور این سخن مشهور هرمان کریشمار ( 1924- 1848 ) است که می گفت: آینده موسیقی آلمان در مدارس پی ریزی می‌شود. کد هایی در تمام نوشته ‌هایش درباره آموزش موسیقی بر لزوم برقراری معیار های عام تعلیم آواز خوانی در مدرسه تاکید می‌کند. وی می‌گوید: این کار از هر تصمیم و اقدام عملی دیگر مهم تر است.
چکیده ‌ای از مقاله آواز گروهی کودکان را در اینجا می‌آوریم:
1.  سهم موسیقی در تعلیم و تربیت در مجارستان به چنان جایگاه مهمی رسیده است که زمانی در یونان باستان از آن برخوردار بود.
2.  بی‌ سوادی موسیقایی سد راه پیشرفت فرهنگ موسیقی است. سبب حضور نامنظم در کنسرت ‌های جدی و اپراهای ساخته شده است.
3.  دوره ‌های تدریس موسیقی در دانشکده ‌های تربیت معلم باید بهبود یابد.
4.  کودکان را باید از همان خردسالی هرچه زودتر از افتادن به دام موسیقی مبتذل و اعتیاد به آن رهانید، زیرا کودک وقتی بزرگ شود دیگر دیر خواهد بود.
5.  موسیقی تجربه ‌ای است که مدرسه باید آن را تدارک ببیند و پیشرفت دهد.
6.  برنامه روزانه آواز خوانی همراه با فعالیت‌ های بدنی جسم و فکر کودک را توأمان پورش می‌دهد.
7.  آواز خوانی گروهی بسیار مهم است، لذت ناشی از تلاش در راه تشکیل یک کار گروهی خوب و شایسته، انسان هایی منضبط، با شخصیت و دارای خصلت‌های متعالی می‌سازد. ارزش آوازخوانی گروهی به این لحاظ غیر قابل تصور است.
8.  عمده تجربه موسیقایی کودکان در دوره 6 تا 16 سالگی کسب می ‌شود زیرا او در این سن معمولاً بیشتر آماده پذیرش است و ذوق و استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد.
9.  کودکان را باید فقط با بهترین و والاترین متون موسیقی آموزش داد آنها را باید با شاهکار های موسیقی آشنا کرد.
10.   بهترین راه دستیابی به نبوغ موسیقایی از طریق در دسترس‌ترین وسیله ممکن برای هر کس یعنی صدای انسان امکان ‌پذیر است. این راه نه فقط برای افراد مستعد بلکه برای عموم باز است.
11.   سازماندهی سیستماتیک تدریس و آموزش یکی از وظایف دولت است که بودجه آن باید از طریق افزایش تعداد کنسرت ‌ها و اپراهایی که در سال برگزار می‌کنند تامین شود.

 ادامه دارد ...



نظرات شما

admin-magz

مهتاب قصابی

عالی بود موسیقی غذای روح است و باید به پربار شدن غنای آن از طرق آموزش عمومی و تخصصی پرداخت

۱۴۰۲/۱۰/۱۷

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چگونه یک اتحادیه کارگری راه بیندازیم

بالکن رسوایی

یک مرد

نگاهی به دیدگاه ها و برنامه های حزب راده ملت ایران ( از 1379 تا 1402)

اندیشه های سیاسی سید قطب و تاثیر آن بر جنبش های اسلامی معاصر

نگاهی به دلایل افول مردم سالاری اجتماعی (سوسیال دموکراسی )

جهانی شدن و مردم سالاری اجتماعی

پرسه ای در حوالی سیاست

آدم کسی نبودن

دست یابی و پیوند با مخاطبین در احزاب سیاسی

قالب بندی و ساختار دهی یک حزب

کار بست فلسفه در اخلاق حرفه ای

گفتار 2

فریادی بر دیوار

هستیم برآن عهد که بستیم

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟