فرازهایی از بیانیه حزب اراده ملت ایران (حاما) در رابطه با مفاسد اقتصادی در سال 1392

فرازهایی از بیانیه حزب اراده ملت ایران (حاما) در رابطه با مفاسد اقتصادی در سال 1392

  بزرگنمایی:

بیانیه حاما با این آیه 11 سوره بقره شروع می‌شود: «وَ إِذَا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فی الأَرْض قَالُوا إِنّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ/ و هنگامی که به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما فقط اصلاح کننده‌ایم» و با این حدیث پیامبر که «یک ساعت اجرای عدالت بهتر است از هفتاد سال عبادت» وارد متن بیانیه می‌شود و «سوگ مندانه، به مفاسد اقتصادی متعددی که طی دهه اخیر در کشور اتفاق افتاده و در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده و به هیچ وجه متناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده» اشاره می‌کند و در ادامه «کوتاهی‌هایی که در برابر این مفاسد صورت گرفته» را «خلاف انتظار مردم» می‌داند.
فرازهای دیگری از این بیانیه مهم به شرح زیر می‌باشد:
«کمتر سالی است که در پایان آن نهادهای نظارتی گزارش‌هایی از فساد ارائه نکنند و دستگاه قضایی هم پرونده‌ای برای متهمان تشکیل ندهد. براین اساس آنچه بیشتر مردم را نگران کرده و باعث یاس و ناامیدی و تضعیف کارآمدی نظام می‌شود، عدم شفافیت در بررسی این نوع پرونده‌ها و پیگیری تا حصول نتیجه نهایی آنهاست. آمارهای به‌شدت متناقض در مسئله زمین خواری، اهمال در اعلام اسامی مفسدین کلان اقتصادی توسط دستگاه‌های ذیربط و …، شائبه نبود اراده جدی جهت مبارزه با فساد را تقویت می‌نماید.»
«بررسی کارشناسی موضوع مفاسد اقتصادی در ایران که ریشه در نوع ساختار اقتصادی متکی بر درآمدهای نفتی، دیوان‌سالاری پیچیده و عدم توسعه‌یافتگی، بالا بودن سهم دولت در اقتصاد، هم‌نشینی نهاد ثروت و قدرت، پایین بودن بازدهی تولید در نظام اقتصادی کشور، پول‌شویی، عدم شایسته‌سالاری، ضعف دستگاه قضایی، انحصار در اقتصاد و برخورداری از اطلاعات رانتی، عدم شفافیت در نظام بودجه‌بندی، وجود سطوح عالی مدیریتی بدون کنترل و نظارت، وجود برخی از مجوزها و معافیت‌های مصلحتی، غول‌های اقتصادی شبه‌دولتی، ناکارآمدی حوزه قانون‌گذاری و توزیع ناعادلانه درآمدها و گسترش فقر و بیکاری و … دارد، نشان می‌دهد که اگرچه بر اساس دلایل معرفتی و نیز تجربیات موجود، برچیدن مطلق فساد امری ناشدنی است، لکن با شفافیت قدرت در همه ارکان حاکمیت اعم از دولت، مجلس و … در مراحل تصمیم سازی و تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد فرصت‌های نظارت همگانی توسط احزاب و ارباب رسانه‌ها و مطبوعات مستقل به نمایندگی از سوی مردم کنترل مفاسد اقتصادی تدبیر بایسته و شایسته خود را خواهد یافت.»
«بی‌شک موانع مختلفی در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی به چشم می‌خورد، ازجمله این موانع مهم می‌توان به مصلحت‌اندیشی کاذب در نظام سیاسی و توجیه فساد برخی مسئولان، ناکارآمدی قضایی، سیاسی‌کاری در پرداختن به مصادیق مبارزه، تحدید آزادی بیان و مطبوعات آزاد و مستقل، ضعف ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها و مبارزه با مفاسد را اشاره کرد که راه اصلاح و برون‌رفت از مشکلات حاد کنونی را به‌شدت سد کرده‌اند.»«حاما ازجمله اهم راهکارها و پیشنهادات برون‌رفت کشور از این بحران فساد اقتصادی را در روش‌هایی همچون بازنگری بنیادی در ساختار هزینه‌ها و درآمدها و سیاست‌های اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، برقراری ارتباط نظام‌مند بین دستگاه‌های نظارتی، هماهنگی و همگرایی درون حکومت و بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی به‌عنوان پشتیبان اصلی نظام می‌داند و تأکید دارد که دولت یازدهم این موارد را در سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده و با رعایت اصل شفاف‌سازی اطلاعات لازم در این خصوص در اختیار عموم قرار دهد.معتقدیم با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» با رأی اکثریت مردم فرصتی تازه برای مبارزه با فساد و ویژه خواری فراهم آمده و باید امیدوار بود که دولت بتواند با برنامه‌ریزی گام‌های استواری در این زمین سخت بردارد. درعین‌حال باید توجه داشت که در شرایط معمول این تنها حاکمیت نیست که مسئول مبارزه با فساد است. نهادهای مدنی از قبیل احزاب سیاسی، تشکل‌های صنفی، رسانه‌ها و همه شهروندان درزمینه مبارزه با فساد مسئولیت دارند و ازآنجاکه فساد برای همه نامطلوب است مبارزه با آن نیز مسئولیت مشترک همه شهروندان است و درعین‌حال به جد یادآور می‌شود با عبرت گرفتن از تجربه‌های تلخ و ناگوار برخوردهای ناسنجیده و غیر کارشناسانه، برافراشتن علم مبارزه با پدیده مفاسد اقتصادی موجب تضعیف بخش خصوصی و فرار سرمایه‌ها نگردد.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول