آخرین مطالب

فرازهایی از بیانیه حزب اراده ملت ایران (حاما) در رابطه با مفاسد اقتصادی در سال 1392

فرازهایی از بیانیه حزب اراده ملت ایران (حاما) در رابطه با مفاسد اقتصادی در سال 1392

  بزرگنمایی:

بیانیه حاما با این آیه 11 سوره بقره شروع می‌شود: «وَ إِذَا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فی الأَرْض قَالُوا إِنّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ/ و هنگامی که به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید، می‌گویند ما فقط اصلاح کننده‌ایم» و با این حدیث پیامبر که «یک ساعت اجرای عدالت بهتر است از هفتاد سال عبادت» وارد متن بیانیه می‌شود و «سوگ مندانه، به مفاسد اقتصادی متعددی که طی دهه اخیر در کشور اتفاق افتاده و در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بوده و به هیچ وجه متناسب با شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده» اشاره می‌کند و در ادامه «کوتاهی‌هایی که در برابر این مفاسد صورت گرفته» را «خلاف انتظار مردم» می‌داند.
فرازهای دیگری از این بیانیه مهم به شرح زیر می‌باشد:
«کمتر سالی است که در پایان آن نهادهای نظارتی گزارش‌هایی از فساد ارائه نکنند و دستگاه قضایی هم پرونده‌ای برای متهمان تشکیل ندهد. براین اساس آنچه بیشتر مردم را نگران کرده و باعث یاس و ناامیدی و تضعیف کارآمدی نظام می‌شود، عدم شفافیت در بررسی این نوع پرونده‌ها و پیگیری تا حصول نتیجه نهایی آنهاست. آمارهای به‌شدت متناقض در مسئله زمین خواری، اهمال در اعلام اسامی مفسدین کلان اقتصادی توسط دستگاه‌های ذیربط و …، شائبه نبود اراده جدی جهت مبارزه با فساد را تقویت می‌نماید.»
«بررسی کارشناسی موضوع مفاسد اقتصادی در ایران که ریشه در نوع ساختار اقتصادی متکی بر درآمدهای نفتی، دیوان‌سالاری پیچیده و عدم توسعه‌یافتگی، بالا بودن سهم دولت در اقتصاد، هم‌نشینی نهاد ثروت و قدرت، پایین بودن بازدهی تولید در نظام اقتصادی کشور، پول‌شویی، عدم شایسته‌سالاری، ضعف دستگاه قضایی، انحصار در اقتصاد و برخورداری از اطلاعات رانتی، عدم شفافیت در نظام بودجه‌بندی، وجود سطوح عالی مدیریتی بدون کنترل و نظارت، وجود برخی از مجوزها و معافیت‌های مصلحتی، غول‌های اقتصادی شبه‌دولتی، ناکارآمدی حوزه قانون‌گذاری و توزیع ناعادلانه درآمدها و گسترش فقر و بیکاری و … دارد، نشان می‌دهد که اگرچه بر اساس دلایل معرفتی و نیز تجربیات موجود، برچیدن مطلق فساد امری ناشدنی است، لکن با شفافیت قدرت در همه ارکان حاکمیت اعم از دولت، مجلس و … در مراحل تصمیم سازی و تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد فرصت‌های نظارت همگانی توسط احزاب و ارباب رسانه‌ها و مطبوعات مستقل به نمایندگی از سوی مردم کنترل مفاسد اقتصادی تدبیر بایسته و شایسته خود را خواهد یافت.»
«بی‌شک موانع مختلفی در مسیر مبارزه با مفاسد اقتصادی به چشم می‌خورد، ازجمله این موانع مهم می‌توان به مصلحت‌اندیشی کاذب در نظام سیاسی و توجیه فساد برخی مسئولان، ناکارآمدی قضایی، سیاسی‌کاری در پرداختن به مصادیق مبارزه، تحدید آزادی بیان و مطبوعات آزاد و مستقل، ضعف ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها و مبارزه با مفاسد را اشاره کرد که راه اصلاح و برون‌رفت از مشکلات حاد کنونی را به‌شدت سد کرده‌اند.»«حاما ازجمله اهم راهکارها و پیشنهادات برون‌رفت کشور از این بحران فساد اقتصادی را در روش‌هایی همچون بازنگری بنیادی در ساختار هزینه‌ها و درآمدها و سیاست‌های اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار، برقراری ارتباط نظام‌مند بین دستگاه‌های نظارتی، هماهنگی و همگرایی درون حکومت و بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی به‌عنوان پشتیبان اصلی نظام می‌داند و تأکید دارد که دولت یازدهم این موارد را در سرلوحه سیاست‌های خود قرار داده و با رعایت اصل شفاف‌سازی اطلاعات لازم در این خصوص در اختیار عموم قرار دهد.معتقدیم با روی کار آمدن دولت «تدبیر و امید» با رأی اکثریت مردم فرصتی تازه برای مبارزه با فساد و ویژه خواری فراهم آمده و باید امیدوار بود که دولت بتواند با برنامه‌ریزی گام‌های استواری در این زمین سخت بردارد. درعین‌حال باید توجه داشت که در شرایط معمول این تنها حاکمیت نیست که مسئول مبارزه با فساد است. نهادهای مدنی از قبیل احزاب سیاسی، تشکل‌های صنفی، رسانه‌ها و همه شهروندان درزمینه مبارزه با فساد مسئولیت دارند و ازآنجاکه فساد برای همه نامطلوب است مبارزه با آن نیز مسئولیت مشترک همه شهروندان است و درعین‌حال به جد یادآور می‌شود با عبرت گرفتن از تجربه‌های تلخ و ناگوار برخوردهای ناسنجیده و غیر کارشناسانه، برافراشتن علم مبارزه با پدیده مفاسد اقتصادی موجب تضعیف بخش خصوصی و فرار سرمایه‌ها نگردد.»


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی