آخرین مطالب

رضا قاسم پور مسئول کمیته فرهنگی حزب اراده ملت ایران

به مناسبت روز جهانی معلم

  بزرگنمایی:


معلم جهانی
معلم جهانی معلمی است که:
اولاً: مختصات زمانی، مکانی و فرهنگی محل زندگی خود را به‌درستی درک کرده و با فکری جهانی کارکردی منطقه‌ای و بومی داشته باشد.
ثانیاً: ً بجای آموزش صرفِ ایده‌ها و قوانین کهنه و تلنبار کردن محفوظات در مخیله مخاطب خود، روش فکر کردن را بیاموزد.
یک معلم خلاق برای هر مشکلی یا راه و روشی در آستین دارد و یا با مشارکت دانش‌آموزانش راهی (هرچند کوره‌راه) خواهد ساخت.
ثالثاً: از مهم‌ترین مشکلات جامعه کنونی بشر ناتوانی دانش‌آموزان در ارتباط‌گیری با همسالان و مهم‌تر از آن برقراری ارتباطی مناسب با اجتماع پیرامونی خویش است. معلم جهانی معلمی است که توانایی و مهارت ارتباط با اجتماع را در عمل به مخاطبانش آموزش دهد.
رابعاً:  شیوه سنتی معلم محوری، سخنرانی یک‌طرفه و مونولوگ بودن معلم سپری شده است. معلم جهانی کسی است که کلاس داریش دوطرفه، مشارکتی و به قولی دیالوگ- محور است. در این روش معلم عقل کل و محور آموزش نیست، محور آموزش مدرسه محوری است نه معلم محوری و نه حتی دانش‌آموز محوری.
خامساً: و بالاخره معلمی در مختصات جهانی گلوبالیزیشن، معلمی است که خود همواره در حال مطالعه و آموزش ضمن خدمت است (البته نه ضمن ذلت!) تفاوت‌های-فردی را می‌شناسد و همگان را با یک چوب نمی‌راند. با توجه به اقتضائات محیطی و الزامات محاطی به آموزش-آزادانه مخاطبان بها می‌دهد و ....
جهان معلمی
جهان پیرامونی یک معلم و جهان‌بینی معلمان، از منطقه‌ای نسبت به مناطق دیگر، از فرهنگی نسبت به فرهنگ‌ها و حتی زبان‌ها و ادیان دیگر متفاوت، متنافر و بعضاً متقاطع است.فصل مشترک مشکلات معلمان در گستره جهانی در دو بخش خلاصه می‌شود:
منزلت معلم، معیشت معلم
منزلت و معیشت در ارتباطی دوطرفه و تنگاتنگ با یکدیگرند و البته نوسان و ضریب رضایتمندی معلمان دامنه طولانی دارد. در مناطق توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، معلمان به خاطر تأمین شغلی و مالی و همچنین توانمندی و مهارت‌های حرفه‌ای خود از منزلت قابل‌توجهی برخوردارند. البته بگذریم از خزعبلاتی که در خصوص معلمان ردوبدل می‌شود مثلاً این‌که در فلان کشور اروپایی دو گروه در پشت چراغ‌قرمز متوقف نیستند: پلیس و معلم!
در ک شورهای جهان سوم معلمان وضعیت مشقت‌بار مالی و وضعیت تحقیرآمیز منزلتی را تحمل می‌کنند. در این کشورها عموماً نگرش به آ.پ ایدئولوژیک بوده و در استخدام معلمان به تنها چیزی که توجه نمی‌شود مهارت‌های حرفه‌ای است؛ معلمان عموماً چندشغله، بی‌انگیزه و فاقد سواد روز بوده و به خاطر چند شخصیتی بودن خودشان مشابهین خود را تربیت می‌کنند. در این کشورها سرمایه‌گذاری روی آموزش‌وپرورش به‌مثابه بر باد دادن بودجه تلقی می‌شود و آ.پ هرگز در اولویت دولت‌ها و نظامات مستقر نیست.محتوای کتب درسی کهنه و غیرکاربردی بوده و سیستم آموزش‌وپرورش معمولاً سانترالیستی و مرکزگراست، برعکس کشورهای توسعه‌یافته (فدرالیسم فرهنگی)
سخن آخر:
ما معلمان باید در کنار استیفای تمام و کمال حقوق به حقِ خود از مجاری قانونی در نظامات مستقر به توانمندسازی حرفه‌ای خود توجه شایسته و بایسته داشته باشیم. یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون‌وسطی! 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ثبات مدیریت شهری در آستانه تغییرات کلان: تأملی بر تمدید مدت شورا و سرنوشت شهردار

قصّه ی پر غصّه ی ارباب معرفت

آیا احزاب فقط زینت المجالس هستند؟

روایت بنیادین حزب اراده ملت ایران

قلم!!!

به احترام تماشاچی

زندگی‌های بی‌نام

خلاصه مقاله: تنوع ژنتیکی و شبکه ژنتیکی مشترک اقوام ایرانی

سیاست زبانی و قدرت اقوام: زبان، هویت و عدالت در جامعه چندزبانه

آموزش طبیعت

پسماندها را دریابیم

مبارزه بیولوژیکی با پرورش کفشدوزک و استفاده از آن در کشاورزی ایران

اصول سیاست خارجی آمریکا و حرکت خلاف جهت ترامپ

جهان در هفته‌ای که گذشت (92)

کنگره یازدهم حزب در سال جاری برگزار خواهد شد

تعداد کارگروه های حزب اراده ملت ایران به شش رسید

تحلیل های هفتگی سیزده، انتشار عمومی خواهند یافت

رونمائی از دو کتاب تازه حزب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت سال جاری

نگاهی کوتاه و ساده به وضعیت احزاب سیاسی در گرجستان

امتناع حکمرانی حزبی اما و اگر های تحزب در ایران

ابتذال تحزّب!

مطالبات مدنی، در هیاهوی منازعات بین‌المللی

دفاع از حقوق دشمنم، آری یا خیر؟

نقش اصلاح حزب برای ارتقای سطح تحولات جامعه

بررسی سوسیال دموکراسی در احزاب ایران

روز طبیعت 1404

بر چسب بازیافت

کاربست مبلمان شهری در بافت های سنتی شهری و مزایا و معایب آن

کاشان شهری برلبه ی تیغ

ایمن‌سازی جاده‌ها در ایران؛ ضرورت فراموش‌شده زیرساخت‌های مواصلاتی

آخرین بازمانده!!!

ویل دورانت و لذایذ فلسفه

معرفی و نقد کتاب “نوبت شماست! نوسازی اتحادیه‌های معلمان”

یک قدم مانده به اپیدمی فقر!

محدودیت سقف معافیت مالیاتی در سال 1404: بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی

جهان در هفته‌ای که گذشت (91)

بازگشایی دوباره دفتر حزب اراده ملت ایران پس از تعطیلات نوروزی

حضور انتشارات حزب اراده ملت ایران در سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

دو کتاب جدید انتشارات حزب اراده ملت ایران روانه چاپخانه شد.

تحلیل‌های هفتگی حزب اراده ملت ایران منتشر شد

پایداری در برنامه‌ریزی برای سکونت‌گاه‌ها؛ ابزاری برای مدیران شهری

راهنمای جریان سازی جنسیتی

انتخابات، بررسی صورت‌های مالی و تأکید بر شفافیت در دستور کار مجمع سالانه انجمن حسابداران خبره ایران

پنجاه‌مین کتاب انتشارات حزب اراده ملت ایران منتشر شد

جلسه شورای مرکزی حزب اراده ملت ساعت 9 روز جمعه 24 اسفند 1403

انتشار ویژه‌نامه محیط زیست با آثار جمعی از نویسندگان و پژوهشگران

انتشار مجموعه‌ای از کتاب‌های پژوهشی و سیاسی در سال 1403

جهان در هفته‌ای که گذشت (90)

افزایش اختیارات استانداران و تأثیر آن بر مدیریت محلی

سه رکن اساسی در برندسازی شخصی