رضا قاسم پور مسئول کمیته فرهنگی حزب اراده ملت ایران

به مناسبت روز جهانی معلم

  بزرگنمایی:


معلم جهانی
معلم جهانی معلمی است که:
اولاً: مختصات زمانی، مکانی و فرهنگی محل زندگی خود را به‌درستی درک کرده و با فکری جهانی کارکردی منطقه‌ای و بومی داشته باشد.
ثانیاً: ً بجای آموزش صرفِ ایده‌ها و قوانین کهنه و تلنبار کردن محفوظات در مخیله مخاطب خود، روش فکر کردن را بیاموزد.
یک معلم خلاق برای هر مشکلی یا راه و روشی در آستین دارد و یا با مشارکت دانش‌آموزانش راهی (هرچند کوره‌راه) خواهد ساخت.
ثالثاً: از مهم‌ترین مشکلات جامعه کنونی بشر ناتوانی دانش‌آموزان در ارتباط‌گیری با همسالان و مهم‌تر از آن برقراری ارتباطی مناسب با اجتماع پیرامونی خویش است. معلم جهانی معلمی است که توانایی و مهارت ارتباط با اجتماع را در عمل به مخاطبانش آموزش دهد.
رابعاً:  شیوه سنتی معلم محوری، سخنرانی یک‌طرفه و مونولوگ بودن معلم سپری شده است. معلم جهانی کسی است که کلاس داریش دوطرفه، مشارکتی و به قولی دیالوگ- محور است. در این روش معلم عقل کل و محور آموزش نیست، محور آموزش مدرسه محوری است نه معلم محوری و نه حتی دانش‌آموز محوری.
خامساً: و بالاخره معلمی در مختصات جهانی گلوبالیزیشن، معلمی است که خود همواره در حال مطالعه و آموزش ضمن خدمت است (البته نه ضمن ذلت!) تفاوت‌های-فردی را می‌شناسد و همگان را با یک چوب نمی‌راند. با توجه به اقتضائات محیطی و الزامات محاطی به آموزش-آزادانه مخاطبان بها می‌دهد و ....
جهان معلمی
جهان پیرامونی یک معلم و جهان‌بینی معلمان، از منطقه‌ای نسبت به مناطق دیگر، از فرهنگی نسبت به فرهنگ‌ها و حتی زبان‌ها و ادیان دیگر متفاوت، متنافر و بعضاً متقاطع است.فصل مشترک مشکلات معلمان در گستره جهانی در دو بخش خلاصه می‌شود:
منزلت معلم، معیشت معلم
منزلت و معیشت در ارتباطی دوطرفه و تنگاتنگ با یکدیگرند و البته نوسان و ضریب رضایتمندی معلمان دامنه طولانی دارد. در مناطق توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، معلمان به خاطر تأمین شغلی و مالی و همچنین توانمندی و مهارت‌های حرفه‌ای خود از منزلت قابل‌توجهی برخوردارند. البته بگذریم از خزعبلاتی که در خصوص معلمان ردوبدل می‌شود مثلاً این‌که در فلان کشور اروپایی دو گروه در پشت چراغ‌قرمز متوقف نیستند: پلیس و معلم!
در ک شورهای جهان سوم معلمان وضعیت مشقت‌بار مالی و وضعیت تحقیرآمیز منزلتی را تحمل می‌کنند. در این کشورها عموماً نگرش به آ.پ ایدئولوژیک بوده و در استخدام معلمان به تنها چیزی که توجه نمی‌شود مهارت‌های حرفه‌ای است؛ معلمان عموماً چندشغله، بی‌انگیزه و فاقد سواد روز بوده و به خاطر چند شخصیتی بودن خودشان مشابهین خود را تربیت می‌کنند. در این کشورها سرمایه‌گذاری روی آموزش‌وپرورش به‌مثابه بر باد دادن بودجه تلقی می‌شود و آ.پ هرگز در اولویت دولت‌ها و نظامات مستقر نیست.محتوای کتب درسی کهنه و غیرکاربردی بوده و سیستم آموزش‌وپرورش معمولاً سانترالیستی و مرکزگراست، برعکس کشورهای توسعه‌یافته (فدرالیسم فرهنگی)
سخن آخر:
ما معلمان باید در کنار استیفای تمام و کمال حقوق به حقِ خود از مجاری قانونی در نظامات مستقر به توانمندسازی حرفه‌ای خود توجه شایسته و بایسته داشته باشیم. یک معلم در نرم استاندارد یونسکو و اشل جهانی، سعی در تربیت شهروند قرن 21 دارد نه تربیت شهرنشین قرون‌وسطی! 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست

جنگ بزرگ - صلح بزرگ

پروژه وفاق پزشکیان؛ رجعتی به دوران پیشا خاتمی

تله‌های سه‌گانه پیشِ روی تصمیم‌گیران

سیاست و بالن آرزوها

میزان نفوذ موساد در ایران

سقوط طبقۀ متوسط این گونه روی می‌دهد

افول نفوذ روسیه در قفقاز جنوبی

خاورمیانه در تلاقی قدرت و کرامت: حقوق بشر، قربانی غفلت استراتژیک

تاسیان

«اندر حکایتِ حکمرانی دشمن‌یار»

ارزش پاسخگویی

مادر بودن یک امتیاز است

معضلاتِ حل معضل!!

فرسایش خاک و نقش شخم زدن در آن

معرفی کتاب صداهایی برای برابری

بررسی راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم نهاد

جهان در هفته ای که گذشت(96)

برگزاری پلنوم تعیین استراتژی و راهبرد حزب پیش از کنگره

سومین هفته مدرسه حزبی؛ تلاشی ماندگار برای پرورش اندیشه‌های نو با وجود همه چالش‌ها

انتشار قریب‌الوقوع کتاب «برابری، تضمین‌کننده منافع جمعی»

بیانیه حزب اراده ملت ایران درباره پس‌گرفتن لایحه مقابله با محتوای فضای مجازی: خواستار شفافیت و مشارکت در سیاستگذاری

حقیقت؛ نخستین قربانی هیاهو

پرونده جنگ در دادگاه تاریخ

سناریوهای پیش رو در جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

چطور ایران ضربه خورد

خوزستان و همبستگی اجتماعی

بیمه وهوش مصنوعی