آخرین مطالب

دکتر احمد بخارایی، جامعه شناس در گفت و گو با اراده ملت عنوان کرد:

احزاب با مطالبات اخیر مردم همسو هستند یا نه؟! گفتگو

احزاب با مطالبات اخیر مردم همسو هستند یا نه؟!

  بزرگنمایی:
هنوز نمی توان به اعتراضات اخیر جنبش گفت. ولی از نظر شباهت ها به یک جنبش می توانم بگویم اعتراضات ویژگی مهم هدف دار بودن جنبش ها را دارد. جنبش های اجتماعی با هدف مشخصی شکل می گیرند.

گفتگو از فائزه صدر
دکتر احمد بخارایی، جامعه شناس در گفت و گو با اراده ملت عنوان کرد:

علم جامعه شناسی جنبش اعتراضی اخیر مردم ایران را چطور تعریف و تبیین می کند؟
هنوز نمی توان به اعتراضات اخیر جنبش گفت. ولی از نظر شباهت ها به یک جنبش می توانم بگویم اعتراضات ویژگی مهم هدف دار بودن جنبش ها را دارد. جنبش های اجتماعی با هدف مشخصی شکل می گیرند. اعتراضات اخیر هم با مطالبه شفافیت در ماجرای مرگ مهسا امینی شروع شد و یا معترضین مطالباتی روشنی در مورد قوانین مرتبط با حجاب داشتند.
پس می توانیم بگوییم اعتراضات هدف مشخص داشت و یک مطالبه روشن، عامل گرد هم آمدن کسانی بود که به اعتراضات می پیوستند. بله، از این منظر شباهت هایی بین اعتراضات و یک جنبش مدنی و حتی جنبشی انقلابی وجود داشت. ولی هنوز زود است و نمی توان در این مقطع به این اعتراضات گفت جنبش.

فاصله و تفاوت این اعتراضات با جنبش های اجتماعی چیست؟
تمامی جنبش های اجتماعی بعد از مرحله ای از ناآرامی در کشورها شکل گرفته اند. در مرحله اول موضوعی که نارضایتی عمومی را برمی ‌انگیزد عامل ایجاد تحصن، تضاهرات، اعتصاب و اعتراض و خشونت می شود. ممکن است این ناآرامی ها تا سال ها طول بکشند.
اگر وضعیت ناآرامی و اشکال مختلف اعتراضات اجتماعی تداوم پیدا کند، رفته رفته توجه اکثر مردم جامعه به موضوع اصلی اعتراضات جلب می شود و به دنبال آن جنبش، اعضای بیشتری پیدا می کند.
با بالا رفتن اعضای جنبش، برنامه ریزی هایی شکل می گیرد و رهبرانی انتخاب می شوند. در این مرحله است که اعتراضات اولیه با پیدا کردن ساختار و سازمان و سلسله مراتب و مشخص شدن رهبر یا رهبران به جنبش تبدیل می شود. از این مرحله به بعد سرنوشت جنبش ها و این که به اهداف اولیه جنبش برسند با نه، به نوع هدایت و تصمیمات رهبرانشان بستگی دارد.

به نقش رهبران در رسیدن جنبش ها به اهدافشان اشاره کردید. آیا شخصیت های برجسته در احزاب اصلاح طلب کشور می توانند رهبری اعتراضات را برعهده بگیرند و مسیر اعتراضات اجتماعی را به سمت جنبشی اصلاح طلبانه تغییر دهند؟ آیا چنین ظرفیتی در احزاب اصلاح طلب ایران دیده می شود؟
احزاب قبل از هر چیزی ابتدا باید نشان بدهند که با مطالبات اخیر مردم هم سو هستند یا نه؟ احزاب در چنین مقاطعی موضع گیری می کنند، بیانیه می دهند و رهبرانشان با رسانه ها مصاحبه می کنند، وقتی احزاب عکس العمل مناسبی نشان نمی دهند چطور می توان آنها را در نیک و بد این مطالبه سهیم دانست؟!
من اول باید به نقش مردم اشاره کنم. قدرت اقتدار دارد و این اقتدار توسط مردم به حکومت واگذار شده پس منصفانه است اگر بگوییم زمانی که اکثریت مردم یک جامعه حاکمیتی را می خواهند حاکمیت قدرت و اقتدار دارد. ولی وقتی بخشی از مردم جامعه حکمرانان خود را نمی خواهند، به همان نسبت از قدرت و اقتدار حاکمیت کاسته می شود. نقش مردم در این مرحله بسیار برجسته است.
جنس اقتدار حاکمیت قانونی، عقلایی و انتخابی است. از این رو حتی جریان سنتی پذیرش حکمران توسط مردم هم ذیل عقلانیت حرکت می کند. ممکن است مردم در برهه ای با حرکتی توده ای شخصیتی رابراز مقامی انتخاب کنند؛ ولی همان جامعه با گذر زمان با دلایلی از جمله عملکرد منفی آن فرد در پست و مقامی که داشته یا بخاطر اظهار نظر های او از مسئولیتی که به وی سپرده پشیمان شود و خواستار عزل او باشد. پس مردم تعیین کننده هستند.
در جامعه شخصیت هایی وجود دادند که در سطوح عالی حاکمیت نیستند و در بین معترضان و در میان عامه مردم هم قرار ندارند. اما در ارتباط با مردم هستند و اقتداری مشابه با اقتدار حکمرانان را دارند. اما جنس اقتدار آنها فرهمندانه هستند. این افراد عموما شخصیتی قوی دارند و مردم را جذب می کنند. 
چنین افرادی را می توان در میان رهبران احزاب و یا در بین پیشگامان حرکت های سیاسی و فرهنگی دنیا مشاهده کرد. چنین شخصیت هایی در صحنه های مهم سیاسی و اجتماعی و در بزنگاه های تاریخی نقشی مهم ایفا می کنند
حال اصلاح طلبی یا هر حزبی باید ظرفیت های خود را نشان بدهد. اینکه آیا افرادی مقتدر با شخصیت جذاب و قوی برای رهبری و سازماندهی مطالبه گران دارد یا نه؟



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم

هابرماس در عصر دیجیتال: فروپاشی فضای عمومی و چالش کنش ارتباطی در سایه الگوریتم‌ها

پرده سبز

از تهدید تا فرصت ایران و دوراهی تدبیر یا هیجان

اعتماد عمومی به مثابه ثروت

حجله‌ی آتش و خون

درس‌هایی در 12 روز

جنگ های جدید چگونه است؟

جهان در هفته ای که گذشت(97)

چهارمین پلنوم حزب اراده ملت ایران در مهر ماه برگزار می‌شود.

گرجستان؛ سفره‌ای کوچک، اما باز برای همه

«مدرسه حزبی 2» در آستانه آغاز؛ پاییز امسال با نیرویی دوچندان

کتاب «امنیت پایدار آب و سیاست خارجی» راهی چاپخانه شد

انتصاب مشاور جوان و رئیس شورای مشورتی جوانان خوزستان

24 آگوست، نمایش قدرت و وحشت شوروی

پدر علم کویرشناسی ایران

فقط ما بودیم و بس

مدرسه حزبی؛ از رؤیا تا نهاد

به تمامی رعیت، اما بزک‌شده

روز مبارزه با تروریسم فراتر از مبارزه نظامی، به‌سوی امنیت پایدار با رویکردی جامع و ملی

در راه مانده

معرفی کتاب امنیت پایدار آب و سیاست خارجی

معرفی کتاب «خرس کوچولو و خرس بزرگ»

جامعه‌شناسی نقش زنان در سازمان‌های مردم‌نهاد

نقد کتاب «انضباط بدون گریه»

بازگشت به نهاد: راهی برای عبور از فرسایش سیاست