تصویب CFT در صحن مجلس: موافقت ایران با تصمیمات جامعه جهانی علیه تروریسم سرمقاله

  بزرگنمایی:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به‌عنوان اولین دستور موردبررسی قرار می‌دهند. جمعی از مخالفان تصویب لایحه CFT صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی همچون «نه به خود تحریمی»، «برجام نمی‌خواهیم»، «FATF خیانت است به ملت» اعتراض خود را به تصویب لایحه کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) اعلام کردند. جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. اما پیش از آن جلسه کمیسیون امنیت ملی از حدود ساعت هفت صبح در محل صحن مجلس برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) برگزار شد. این جلسه بنا به درخواست تعدادی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی به ریاست فلاحت پیشه، رئیس این کمیسیون که اکثراً از اعضای فراکسیون ولایی بودند، با حضور مسئولانی از وزارتخانه‌های امور خارجه و اطلاعات، اقتصاد، بانک مرکزی و جمعی از صاحب‌نظران دانشگاهی برای بررسی لایحه CFT و کنوانسیون‌های مرتبط با FATF برگزار شد. این در حالی است که فراکسیون ولایی نیز در همان ساعت در جلسه جداگانه‌ای به بررسی ابعاد لایحه CFT پرداخته و اعضای این فراکسیون در جلسه کمیسیون امنیت ملی حاضر نشدند. البته از ساعت 8 صبح اعضای فراکسیون ولایی در این نشست حاضر شدند.
ظریف در مجلس: با نپیوستن به لایحه CFT آمریکا برای افزایش مشکلات بهانه پیدا می‌کند
محمدجواد ظریف در جلسه علنی روز یکشنبه در مجلس در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) گفت: بارها با مقاومت مردم و تدبیر، آمریکا را شکست دادیم این بار هم با درایت آمریکا را شکست می‌دهیم. شکست تحریم‌ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم با رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی‌های جناحی است. وزیر خارجه گفت: در دو هفته گذشته انزوای آمریکا در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین‌المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کند. وی افزود: لوایحی که در برابر مجلس قرارگرفته و مجلس با درایت آن را تثبیت کرده و ان‌شاءالله امروز هم بر اساس وجدان عمومی جامعه بر اساس مصالح ملی تصمیم خواهد گرفت، لوایحی است که بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد. لوایحی که تاکنون آمریکا به همین بهانه‌ها مانع معاملات ما شده است. ظریف گفت: آمریکایی‌ها به همین بهانه‌ها، توانستند به ما فشار آورند تا اجازه معاملات مالی ندهند. برخی دوستان از قول من مطلبی را مطرح کردند که یک‌بار دیگر در اینجا تأکید می‌کنم نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه عدم‌حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد. اما می‌توانیم تضمین دهیم با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد. وزیر خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار با نگرش دقیق و بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی تلاش کرد بهانه‌های آمریکا را گرفته و همین‌که زمینه‌ای برای مداخلات آمریکا فراهم نکند. ظریف یادآور شد: شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن ساعت‌ها برای بررسی لوایح چهارگانه زمان گذاشت. علاوه بر این‌که دوستان در مجلس و کمیسیون‌ها و در دولت زمان زیادی را برای بررسی گذاشتیم. شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه آن موارد مختلف کنوانسیون را بررسی کرد و برای جلوگیری از احتمال هرگونه ضرری از این کنوانسیون حق شرط‌هایی قائل شد که بسیار مهم است. وی افزود: دوستان مطرح می‌کنند که ممکن است حق شرط‌های ما را نپذیرند، اشکال ندارد حق شرط ارائه می‌شود و برخی نمی‌پذیرند اما این به آن معنی نیست که حق شرط باطل است. در موضوع مخالفت با نام‌گذاری گروه‌های آزادی‌بخش به‌عنوان تروریسم، اکثر کشورهای منطقه ما حق شرطی مشابه ما گذاشته‌اند. وزیر امور خارجه در ادامه اظهار کرد: گرچه برخی کشورها با حق شرط مخالفت کردند ولی به این معنی نبود که حق شرط از درجه اعتبار ساقط‌شده است. با یک یا چند مخالفت حق شرط از درجه اعتبار ساقط نمی‌شود. بسیاری از مقررات و مصوبات مثل لایحه کنوانسیون حقوق کودک با مخالفت‌های متعددی مواجه شده و کشورهای متعددی ایراد گرفتند ولی از درجه اعتبار ساقط نشده. حق شرط برای ما محترم است و خط ما را مشخص می‌کند اما دیگران هم می‌توانند به آن ا اعتراض کنند.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: همین اروپایی‌ها می‌گویند به اجرای این مکانیزم نیاز داریم ایران عضو این کنوانسیون‌ها باشد. ما کسی را نمی‌ترسانیم. به قدرت خودمان و مقاومت مردم هم ایمان‌داریم اما دچار خودتحریمی نمی‌شویم و بهانه به دست کشورهای استکباری و صهیونیست‌ها نمی‌دهیم و اولین مکانیزم مالی برای دور زدن تحریم توسط متحد آمریکا را هم از بین نمی‌بریم. ظریف در پایان گفت: ما هم‌زمان در برابر دشمنی آمریکا می‌ایستیم و نشان می‌دهیم همان‌طور که رهبری فرمودند این بار هم آمریکا را در تحریم‌ها شکست می‌دهیم.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه