جهان در هفته‌ای که گذشت (55) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (55)

  بزرگنمایی:
دستگیری دو تروریست داعشی که قصد انجام حمله در استانبول را داشتند / اینفانتینو: جام ملت‌های خلیج (فارس) مقدمه میزبانی عراق از مسابقات آینده خواهد بود / ۸۴ درصد عرب‌ها با به رسمیت شناختن اسرائیل مخالف هستند / ایران خواستار پیگیری جدی عنوان جام ملت‌های خلیج (فارس) شد / ۲۰ میلیارد دلار صادرات خودروی ترکیه به اتحادیه اروپا / خودکشی پیرمرد صدساله عراقی با اسلحه / کشف و ضبط یک کارگاه پالایش نفت و ۳ میلیون لیتر نفت قاچاق در بابل عراق / تأکید وزرای خارجه امریکا و اردن بر راه حل دو کشوری در سرزمین‌های فلسطینی / سفر هیئت اسرائیلی به کشورهای عربی برای هماهنگی نشست مراکش / کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه پس از ۱۵ دور رای‌گیری به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد / چین حساب کاربری منتقدان سیاست‌های کووید را در رسانه‌های اجتماعی تعلیق کرد

دستگیری دو تروریست داعشی که قصد انجام حمله در استانبول را داشتند
نیروهای امنیتی ترکیه دو فرد خارجی وابسته به گروه تروریستی داعش که قصد انجام حمله تروریستی در استانبول را داشتند، دستگیر کردند. به گزارش آناتولی، تیم‌های مبارزه با تروریسم ترکیه، انتشار پست‌های تبلیغاتی از یکی از تروریست‌ها در شبکه های اجتماعی را رصد کردند. یکی از این تروریست ها، عضو هسته های داعش در افغانستان است و گفته می شود که کارشناس مواد منفجره دست ساز به حساب می آید.این شخص دستوراتی برای انجام حملات در کشورهایی که آنها را کافر می-خواند صادر می کند. مشخص شد این تروریست در شب سال نو میلادی به همراه یک تروریست دیگر قصد انجام حمله تروریستی در استانبول را داشته اند.

اینفانتینو: جام ملت‌های خلیج (فارس) مقدمه میزبانی عراق از مسابقات آینده خواهد بود
رئیس فیفا گفت که جام ملت‌های خلیج مقدمه ای برای میزبانی عراق در مسابقات آینده خواهد بود. به گزارش «المعلومه» وزارت ورزش و جوانان عراق اعلام کرد: «احمد المبرقع» وزیر جوانان و ورزش عراق در حاشیه حضور در افتتاحیه بیست و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی جام ملت‌های خلیج در بصره، با «جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال(فیفا) پیرامون موضوع میزبانی عراق از مسابقات بین المللی گفت وگو کرد. در این دیدار رئیس فیفا گفت که آنچه در مراسم افتتاحیه و حضور چشمگیر مردم عراق شاهد بوده، بیانگر عشق این کشور به فوتبال است، مردم عراق دوستدار زندگی و شایسته بهترین‌ها هستند. اینفانتینو همچنین گفت که فوتبال مایه شادمانی است و به مردم امید می‌دهد، پر بودن سکوها و فضای فوق العاده در بصره بهترین گواه آن است. وی افزود: این مسابقات مقدمه ای برای میزبانی مسابقات آتی به دستور فیفا خواهد بود و پیشاپیش به وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال عراق به دلیل تلاش‌های بی نظیر در برگزاری مسابقات به بهترین شکل تبریک می‌گویم. رئیس فیفا روز جمعه در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین مسابقات جام ملت‌های خلیج در استادیوم جذع در شهر بصره حضور یافته بود.

84 درصد عرب‌ها با به رسمیت شناختن اسرائیل مخالف هستند
به گزارش الخلیج آنلاین، روزنامه جرازلم پست اسرائیل، نتایج نظرسنجی از شهروندان 14 کشور عربی درباره عادی سازی روابط با اسرائیل را منتشر کرد. این نظر سنجی از شهروندان قطر، کویت، عربستان، الجزائر، موریتانی، فلسطین، اردن، لیبی، عراق، تونس، لبنان، مصر، سودان و مراکش انجام شده است. نظرسنجی درباره موافق یا مخالف بودن با به رسمیت شناختن دیپلماتیک اسرائیل از سوی کشورشان بود که 84 درصد مخالف، 8 درصد موافق و 8 درصد نامطمئن بودند یا پاسخی ندادند. هیچ یک از شرکت کنندگان در الجزائر با به رسمیت شناختن دیپلماتیک اسرائیل موافق نبودند و 99 درصد نیز مخالف این اقدام بودند که این رقم بالاترین در سطح کشورهای عربی حاضر در این نظرسنجی به شمار می رود.آنها درباره این مساله که قضیه فلسطین مورد اهتمام همه عرب ها و نه فقط فلسطینیان است، 76 درصد موافق بودند که قضیه فلسطین مورد اهتمام همه عرب هاست. مردم در کشورهای عربی حاضر در این نظرسنجی دیدگاه منفی نسبت به سیاست های امریکا در قبال فلسطین داشتند. بر اساس این نظرسنجی، 53 درصد دیدگاه بسیار منفی، 24 درصد دیدگاه منفی، 8 درصد دیدگاه مثبت و 3 درصد دیدگاه بسیار مثبت نسبت به سیاست های امریکا در قبال فلسطین داشتند. این روزنامه اسرائیلی نوشت که در طول یک دهه از برگزاری نخستین نظرسنجی شاخص افکار جهان عرب، به نظر می رسد تنها اندکی از مواضع جهان عرب نسبت به اسرائیل تغییر کرده است.
5 کشور عربی مراکش، مصر، اردن، امارات و بحرین روابط رسمی با اسرائیل دارند و سودان که توافقنامه عادی سازی روابط امضا کرده است، برای تصویب آن در پارلمان که هنوز تشکیل نشده، منتظر است.

ایران خواستار پیگیری جدی عنوان جام ملت‌های خلیج (فارس) شد
به گزارش ایسنا، وزارت ورزش و جوانان ایران اعلام کرد که “در پی تحریف نام تاریخی خلیج فارس در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استفاده از این نام مجعول در صفحه مجازی منتسب به رئیس فیفا، وزیر ورزش و جوانان با محکوم کردن این تحریف، از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات مقتضی از جمله اعتراض رسمی و پیگیری‌های قانونی را به سرعت در دستور کار قرار دهد”. وزیر ورزش و جوانان ایران هم‌چنین دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ویژه رسیدگی و پیگیری این موضوع با محوریت فدراسیون فوتبال کرد. پیش از این فدراسیون فوتبال ایران نیز اعلام کرده بود که نسبت به عنوان مورد استفاده برای مسابقات فوتبال جام ملت های خلیج به فیفا اعتراض خواهد کرد. 25 امین دوره از مسابقات جام ملت های خلیج روز گذشته جمعه 6 ژانویه آغاز شد.

20 میلیارد دلار صادرات خودروی ترکیه به اتحادیه اروپا
به گزارش «آناتولی»، آمارهای شورای صادرکنندگان خودروی ترکیه نشان می‌دهد که صادرات خودروی ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا در سال 2022 معادل 20 میلیارد و 54 میلیون و 839 دلار بوده است. بر اساس این گزارش، مجموع صادرات خودروی ترکیه با 5.7 درصد افزایش به 30 میلیارد و 995 میلیون و 808 هزار دلار رسیده است. این گزارش افزوده که محصولات خودروسازی ترکیه به بیش از 200 کشور و منطقه خودمختار صادر شده است. در میان کشورهای اتحادیه اروپا آلمان به میزان 4.3 میلیارد دلار، فرانسه 3.2 میلیارد دلار و انگلستان 3.8 میلیارد دلار از ترکیه خودرو وارد کرده‌اند. هفته گذشته، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در سخنرانی در همایش شورای صادرکنندگان ترکیه در استانبول، ضمن اعلام این خبر گفت که صادرات ترکیه در سال 2022 نسبت به سال پیش از آن افزایش 12.9 درصدی داشته است. او گفت که صادرات ترکیه نسبت به سال 2002 هفت برابر شده است. اردوغان تأکید کرد که دولتش می‌کوشد ترکیه را به یکی از 10 صادرکننده اول دنیا تبدیل کند و افزود که کالاهای ترکیه‌ای در سال گذشته به 197 کشور و منطقه در جهان صادر شده است. وی افزود که ترکیه توانست بحران‌هایی مانند کرونا و نزاع روسیه و اوکراین را به یک فرصت تبدیل کند و تأکید کرد که برای اولین بار سهم ترکیه از کل صادرات جهان بیش از یک درصد بوده است.

خودکشی پیرمرد صدساله عراقی با اسلحه
به گزارش «بغداد الیوم» یک پیرمرد صد ساله عراقی در داخل خانه خود در منطقه المیلاد در مرکز استان نجف با شلیک اسلحه خودکشی کرد. به گفته این منبع تاکنون انگیزه این شخص از خودکشی مشخص نیست. این منبع افزود: هر ساله آمار خودکشی در عراق افزایش می یابد و نهادهای رسمی و غیر رسمی قادر به کنترل این پدیده نیستند. مشکلات اقتصادی(فقر و بیکاری) و مسائل اجتماعی مهمترین دلایلی هستند که جوانان را به انتخاب مرگ سوق می دهد و آمار خودکشی را در سال 2022 به طور چشمگیری افزایش داده است. بر اساس آمار وزارت کشور عراق، این کشور در سال 2021، 772 مورد خودکشی ثبت کرده که در مقایسه با سال 2020 بیش از 100 مورد افزایش یافته است. 36.6 درصد از این افراد زیر 20 سال بوده اند. همچنین مردان 55.9 درصد و زنان 44.1 درصد از این آمار را تشکیل می دهند. به گفته وزارت برنامه ریزی عراق، در اوایل سال 2022، شرایط اقتصادی به طور عمده پشت قضیه افزایش آمار خودکشی بوده، چرا که نرخ بیکاری در عراق به 16.5 درصد رسیده و حتی طبق آمار بانک جهانی این رقم 36 درصد است.

کشف و ضبط یک کارگاه پالایش نفت و 3 میلیون لیتر نفت قاچاق در بابل عراق
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق(واع)، دستگاه امنیت ملی عراق با حمایت و نظارت فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و پس از کسب مجوز قضایی، یک کارگاه غیرمجاز پالایشگاه نفت را کشف و حدود 3 میلیون لیتر قاچاق و مهر تقلبی وزارت نفت علاوه بر برخی تجهیزات فنی را ضبط کرد. نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم در استان های صلاح الدین، دیالی، کرکوک، دیوانیه و نینوا نیز عملیات قاچاق 288 هزار لیتر فرآورده های نفتی را خنثی و 11 خودرو را مصادره و 8 متهم را دستگیر کردند.

تأکید وزرای خارجه امریکا و اردن بر راه حل دو کشوری در سرزمین‌های فلسطینی
به گزارش «الجزیره»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه امریکا، در گفت‌وگو با همتای اردنی خود «ایمن الصفدی»، تأکید کرد که امریکا از راه حل دو کشوری برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل استفاده می‌کند و همچنین از نقش اردن در مقام وصایت بر اماکن مقدس اسلامی در بیت‌المقدس قدردانی کرد. وزیر خارجه اردن نیز تأکید کرد که منطقه نیاز به تنش‌های بیشتر برای تحمیل برنامه‌های افراط‌گرایانه و ایجاد چرخه‌های خشونت ندارد و نسبت به پیامدهای نقض حریم مسجد الاقصی توسط وزیر امنیت داخلی اسرائیل هشدار داد. وی بر ضرورت همکاری برای حفاظت از وضعیت تاریخی و حقوقی کنونی در بیت‌المقدس و جلوگیری از تنش قطعی در این منطقه تأکید کرد. الصفدی نقش امریکا در متوقف کردن اقدامات یکجانبه‌ای که موجب تضعیف راه حل دو کشوری می‌شود و تثبیت آرامش و پیشبرد روند سیاسی در مسیری که به تحقق صلح «فراگیر و عادلانه بینجامد» را بسیار مهم دانست. روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل بر ضرورت حفاظت از وضعیت تاریخی و حقوقی حاکم بر شهر بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن تأکید کرد.

سفر هیئت اسرائیلی به کشورهای عربی برای هماهنگی نشست مراکش
به گزارش خبرگزاری «معا» به نقل از تلویزیون اسرائیل، این هیئت به ریاست مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل به مصر، امارات، مراکش و بحرین که روابط رسمی با اسرائیل دارند، در چارچوب مقدمات برگزاری مجمع «نقب» سفر خواهد کرد. این مجمع طی دو ماه آینده در مراکش برگزار خواهد شد. تلویزیون اسرائیل افزود: علی رغم تیرگی اوضاع که ناشی از اقدام بن غفیر در یورش به مسجدالاقصی بود، این هیئت سفر خود را با هماهنگی نخست وزیر اسرائیل آغاز خواهد کرد. پیش از این «ایلی-کوهن» وزیر امور خارجه اسرائیل هفته گذشته از برگزاری اجلاس وزرای امورخارجه اسرائیل، مصر، امارات، مراکش و بحرین در مراکش در مارس آینده خبر داده بود. کوهن همچنین گفته قرار است نشست کاری مدیران وزارت های امور خارجه برای آمادگی اجلاس سران وزیران امورخارجه در ابوظبی برگزار شود و گسترش عادی سازی با کشورهای دیگر وابسته به زمان است. وزرای امور خارجه مصر، امارات، مراکش و بحرین مارس گذشته در نشستی در اسرائیل که توسط «یائیر لاپید» همتای سابق اسرائیلی شان و به ریاست «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تحت عنوان «اجلاس نقب» برگزار شد، شرکت کردند. به گفته منابع اسرائیلی، هدف اصلی این دیدارها تشکیل یک جبهه واحد و ائتلاف مشترک برای مقابله با ایران در منطقه و بحث پیرامون نگرانی های اسرائیل و کشورهای شرکت کننده در مورد احتمال دستیابی آمریکا به توافق هسته ای با تهران و حذف سپاه پاسداران ایران از لیست سازمان های تروریستی در آمریکا بود.

کوین مک‌کارتی جمهوری‌خواه پس از 15 دور رای‌گیری به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد 
پس از بارها تلاش و رای‌گیری، کوین مک کارتی در پانزدهمین رای‌گیری بالاخره توانست به آرای لازم برای کسب ریاست مجلس نمایندگان آمریکا دست یابد و جانشین نانسی پلوسی شود. آقای مک کارتی که در روزهای اخیر بارها برای کسب این صندلی تلاش کرده بود هر بار با عدم همراهی برخی از اعضای حزب جمهوری‌خواه ناکام مانده بود، اما در نهایت موفق شد با کسب 216 رای در مقابل 212 رای حکیم جفریز نامزد حزب دموکرات به عنوان رئیس جدید حزب دموکرات برگزیده شود. مک کارتی نماینده ایالت کالیفرنیا است و پیش از این رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا را بر عهده داشت. او از حمایت دونالد ترامپ برخوردار بود، اما این حمایت هم نتوانسته بود به او برای کسب ریاست مجلس نمایندگان کمک کند و این روند برای چندین روز طول کشید. این نخستین بار در یک قرن اخیر بود که انتخاب رئیس مجلس نمایندگان به چندین دور رای گیری نیاز پیدا می‌کند. طولانی‌ترین رای‌گیری در تاریخ ایالات متحده به سال 1855 باز می‌گردد که در آن پس از 133 دور رای‌گیری که از دسامبر 1855 تا فوریه 1856 به طول انجامید، روند انتخاب رئیس مجلس نمایندگان انجام شد. جو بایدن که پیشتر این روند طولانی را با کنایه به سخره گرفته بود در پیامی به مک کارتی برای انتخاب به عنوان رئیس جدید مجلس نمایندگان تبریک گفت. آقای بایدن در پیامی تاکید کرد که آماده همکاری با جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان است. او یپشتر و در واکنش به انجام رای‌گیری‌های متعدد گفته بود در صورتی که جنگ داخلی جمهوری خواهان ادامه یابد ممکن است غیرمنتظره‌ترین نامزد و حتی یک فرد تازه‌کار به ریاست این نهاد انتخاب شود. مک کارتی که برای کسب این صندلی تحقیرهای فراوانی را متحمل و حاضر شد امتیازات فراوانی به اعضای مخالف حزب جمهوری‌خواه ارائه دهد، در سخنرانی افتتاحیه خود به طیف وسیعی از اولویت‌ها از کاهش هزینه‌ها گرفته تا مهاجرت اشاره کرد و افزود: «سیستم ما بر اساس کنترل‌ها و موازنه‌ها ساخته شده است. زمان آن رسیده که ما یک کنترل کننده باشیم و تعادلی را برای سیاست‌های رئیس جمهوری فراهم کنیم.»

چین حساب کاربری منتقدان سیاست‌های کووید را در رسانه‌های اجتماعی تعلیق کرد 
چین حساب‌های رسانه‌های اجتماعی بیش از هزار منتقد سیاست‌های دولت درباره شیوع کووید19 را به حالت تعلیق درآورد یا بست. شرکت«سینا ویبو» (شبکه اجتماعی چینی) اعلام کرد که به 12 هزار و 854 مورد تخلف از جمله انتقاد به کارشناسان، دانشمندان و کارکنان پزشکی رسیدگی کرده و از این بین حساب کاربری هزار و 120 نفر را به‌طور موقت یا دائم بسته است. حزب کمونیست حاکم از ماه گذشته به‌طور ناگهانی سیاست«کووید صفر» را رها کرد و این موضوع باعث شد تا آمار ابتلا به کرونا در این کشور به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کند. حزب حاکم اجازه انتقاد مستقیم را نمی‌دهد و محدودیت‌های شدیدی را برای آزادی بیان وضع کرده است. شرکت «سینا ویبو» پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت:«این شرکت به افزایش بررسی‌ها و پاکسازی انواع محتوای غیرقانونی و ایجاد یک محیط اجتماعی هماهنگ و دوستانه برای اکثر کاربران ادامه خواهد داد».



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه