جهان در هفته‌ای که گذشت (62) اخبار جهان

جهان در هفته‌ای که گذشت (62)

  بزرگنمایی:
عراق طی یک ماه ۶ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرد /بیش از ۴۰ کشته و مجروح در تصادف دو کامیون در ترکیه /دیدار امیر قطر و پادشاه بحرین در لندن /جنگنده های عراقی مواضع تروریست های داعش را بمباران کردند /۶ هزار قطعه باستانی عراق که در لندن بوده به این کشور بازمی گردد /رشد ۳.۹ درصدی اقتصاد عربستان در ۳ ماه ابتدایی ۲۰۲۳ /آغاز مذاکرات طرف‌های درگیر سودان در جده /حمله هوایی اردن به مناطق مرزی سوریه /سفر هیئتی از آژانس اتمی چین به عربستان /حمله حامیان پ.ک.ک به صندوق‌های رای انتخابات ترکیه در آمستردام /بازداشت معاون سابق امور اطلاعاتی وزارت کشور عراق

عراق طی یک ماه 6 میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرد
به گزارش شفق نیوز، عراق در ماه آوریل 5 میلیون و 940 هزار بشکه با میانگین 198 هزار بشکه در روز نفت خام به امریکا صادر کرده است.عراق در ماه مارس 2023، 7 میلیون و 533 هزار بشکه با میانگین 243 هزار بشکه در روز نفت به امریکا صادر کرده بود.عراق در هفته نخست ماه آوریل میانگین 241 هزار بشکه در روز، در هفته دوم به طور میانگین 180 هزار بشکه در هفته سوم 222 هزار بشکه و در هفته چهارم 148 هزار بشکه نفت به امریکا صادر کرد.براساس اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا، عراق پس از کانادا، مکزیک و عربستان، در رتبه چهارم بیشترین صادرات نفت به امریکا قرار گرفت.

بیش از 40 کشته و مجروح در تصادف دو کامیون در ترکیه
وزیر بهداشت ترکیه از کشته شدن 12 تن در تصادف دو کامیون در جنوب ترکیه خبر داد.به گزارش «آناتولی»، فخرالدین قوچه، وزیر بهداشت ترکیه، گفت که این حادثه در جاده انطاکیه به اسکندرون رخ داده که باعث شد یکی از کامیون‌ها وارد لاین مقابل جاده شود و 11 خودرو را زیر بگیرد. او گفت که در این حادثه 12 تن کشته و 31 تن زخمی ‌شده‌اند که حال 3 تن از آنها وخیم است.

دیدار امیر قطر و پادشاه بحرین در لندن 
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین در حاشیه مراسم تاج گذاری چارلز سوم در بریتانیا، دیدار کردند. به گزارش روسیا الیوم، استقبال گرم امیر قطر و پادشاه بحرین از یکدیگر مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. مراسم تاج گذاری چارلز سوم در بریتانیا روز گذشته با حضور سران بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد. قطر و بحرین همواره اختلافاتی داشته که حتی پس از آشتی کشورهای شورای همکاری و توافق العلا، این اختلافات پابرجا مانده بود. دو کشور اخیرا توافق عادی سازی روابط و از سرگیری روابط دیپلماتیک امضا کردند.

جنگنده های عراقی مواضع تروریست های داعش را بمباران کردند
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) فرماندهی عملیات مشترک عراق روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس اسناد اطلاعاتی از سوی اداره اطلاعات نظامی عراق و با طراحی و نظارت واحد هدفگیری فرماندهی عملیات مشترک، جنگنده های F16 نیروی هوایی، عملیات موفقی علیه یک گروه تروریستی در منطقه صندیج در منطقه عملیاتی دیالی انجام دادند.در این بیانیه آمده است: این عملیات منجر به هلاکت اعضای این گروه تروریستی و نابودی مقرهای آنان شد.این بیانیه می افزاید: نیروهای امنیتی و خلبانان عراق، همواره در کمین بقایای تروریستی داعش هستند.

6 هزار قطعه باستانی عراق که در لندن بوده به این کشور بازمی گردد
مراسم تحویل آثار باستانی عراق در لندن روز جمعه با حضور عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق برگزار شد.براساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، در این مراسم 6 هزار قطعه باستانی که از سال 1923 از عراق، تحویل گرفته شده بود، به این کشور بازگردانده شد. رشید که برای حضور در مراسم تاج گذاری چارلز سوم به بریتانیا رفته بود، تصمیم گرفت این آثار باستانی همراه او از لندن به بغداد منتقل شود. در مراسم تحویل این آثار، وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق، سفیر عراق در لندن، مدیرکل موزه های بریتانیا، مدیرکل موزه لندن حضور داشتند. این آثار از طرف عراق به بریتانیا با هدف بحث و بررسی واگذار شده بود که شامل حدود 6 هزار قطعه، چندین لوح و چندین صندوق کتاب است.

رشد 3.9 درصدی اقتصاد عربستان در 3 ماه ابتدایی 2023
رشد سالیانه اقتصاد عربستان در 3 ماهه ابتدایی سال 2023 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 3.9 درصد بوده است.به گزارش «الخلیج آنلاین» اداره کل آمار عربستان روز یکشنبه اعلام کرد که این افزایش رشد اقتصادی متکی بر رشد 5.8 درصدی فعالیت های غیر نفتی در 3 ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گشته بوده است. همچنین بخش نفتی این کشور نیز در 3 ماهه ابتدایی سال شاهد رشد سالیانه 1.3 درصد بوده است.عربستان که بزرگترین صادر کننده نفت جهان است، سعی دارد با هدف کاهش تکیه بر درآمدهای نفتی و افزایش مشارکت بخش غیرنفتی در تولید ناخالص داخلی در چارچوب چشم انداز 2030، اقتصاد خود را تنوع دهد. مؤسسه مالی بین المللی در آوریل گذشته پیش بینی کرد بخش های نفتی و غیرنفتی در کشورهای عربی منطقه، عملکرد قوی خود را در سال جاری حفظ کنند. این امر از تأثیرات ناشی از کاهش تولید نفت و کاهش نرخ این محصول بر اقتصاد این کشورها می کاهد. مؤسسه مالی بین المللی در گزارش خود پیش بینی کرد رشد تولید غیرنفتی داخلی کشورهای منطقه با تکیه بر مصرف ویژه و سرمایه گذاری ها، بین 4 تا 5 درصد بماند. رویترز نیز هفته گذشته نوشت که اقتصاد کشورهای شورای همکاری در سال 2023 به سبب کاهش درآمدهای نفتی و کاهش تولید، سرعت رشد کمتری نسبت به سال گذشته خواهند داشت.

آغاز مذاکرات طرف‌های درگیر سودان در جده
عربستان سعودی و آمریکا طی بیانیه مشترک اعلام کردند که مذاکرات میان هیات‌های ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» عربستان سعودی و آمریکا از آغاز مذاکرات اولیه میان نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع استقبال کردند. همچنین این دو کشور از طرف‌های درگیر سودان خواستند که در قبال مردم خود احساس مسئولیت کرده و بطور جدی در این نشست شرکت کنند. و همچنین نقش راهی برای مذاکرات جهت توقف عملیات نظامی ترسیم کرده و بر پایان دادن درگیری‌ها تاکید کنند. این در حالی است که با میانجیگری ریاض و واشنگتن چندین بار آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سودان اعلام شده است اما این طرف‌ها یکدیگر را به نقض آن متهم کرده‌اند. گفتنی است که درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در 15 آوریل گذشته آغاز شد. تاکنون 6 بار آتش‌بس اعلام شده اما طرفین به‌طور مداوم آن را نقض می‌کنند. بر اساس آخرین آمار سازمان ملل و سندیکای پزشکان سودان، تعداد قربانیان این درگیری‌ها به 550 نفر از جمله 448 غیرنظامی و شمار مجروحان نیز به 4926 نفر رسیده است. کشورهای مختلف از روند تحولات و آوارگی شهروندان سودانی و مهاجرت آنها به کشورهای اطراف ابراز نگرانی شدید کردند.

حمله هوایی اردن به مناطق مرزی سوریه
به گزارش روسیا الیوم، رسانه های اردنی روز دوشنبه اعلام کردند هواپیماهایی مناطق مرزی اردن با سوریه را مورد هدف قرار داده اند.به گزارش «روسیا الیوم» ساکنان مناطق مختلفی در استان اربد، ساعات اولیه صبح امروز، دوشنبه صدای انفجارهایی قوی شنیدند. پایگاه اردنی «خبرنی» به نقل از ساکنان استان اربد اعلام کرد که آنان در ساعات اولیه صبح امروز دوشنبه، برای بیش از 10 دقیقه صدای جنگنده ها و انفجارهای قوی در مناطق مجاور مرز سوریه شنیدند. این پایگاه ویدیویی منتشر کرد که پرواز جنگنده ها در آسمان شهر الرمثا در شمال اردن را نشان می دهد. فعالان فضای مجازی گفتند که جنگنده های اردنی حملاتی را به روستای مرزی خراب الشحم در درعا و تلی الحاره و الجموع با هدف حمله به کارخانه ساخت مواد مخدر و روانگردان تروریست ها هدف قرار دادند. هفته گذشته، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، در مصاحبه با شبکه «سی ان ان» گفت که اگر سوریه به اقدامات جدی برای توقف قاچاق مواد مخدر به اردن و کشورهای شورای همکاری و جهان دست نزند، «اقدامات لازم برای برخورد با آن را انجام می‌دهیم». او گفت که اردن تهدید قاچاق مواد مخدر را دست‌کم نمی‌گیرد و «اگر شاهد اقدامات جدی در برخورد با این تهدید نباشیم خودمان هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم از جمله اقدام نظامی در خاک سوریه برای پایان دادن به این تهدید بسیار خطرناک».

سفر هیئتی از آژانس اتمی چین به عربستان
هیئتی از آژانس اتمی چین (CAEA) با مقامات سازمان زمین شناسی عربستان، راه های همکاری مشترک در زمینه های علوم زمین شناسی و انرژی زمین گرمایی جایگزین را بررسی کرد. روزنامه سبق روز دوشنبه خبر داد: هیئت چینی با عبدالله بن مفطر الشمرانی، مدیرعامل سازمان زمین شناسی عربستان، پیرامون سازوکارهای همکاری در چندین طرح مربوط به علوم زمین شناسی و پایگاه داده های ملی زمین شناسی را گفت و گو کرد. در این دیدار همچنین پیرامون امکانات و تجارب طرفین که ضامن بهبود دستاوردهای مشترک است، گفت و گو شد. هیئت چینی از کتابخانه حفاری عربستان بازدید کرد تا با سازوکار و دیجیتالی سازی نمونه های حفاری هسته ای آشنا شود. همچنین تصاویر طیف سنجی رنگی اجزای معدنی و نیز سیستم مدیریت پایگاه داده های اصلی حفاری که هماهنگ با پایگاه داده های زمین شناسی ملی عربستان (NGD) مورد بازدید هیئت چینی قرار گرفت. این سفر هیئت چینی در ضمن دیدارهای مشارکتی با مقامات سازمان تنظیم مقررات هسته ای و رادیولوژیک عربستان و سازمان زمین شناسی این کشور برای بررسی راه های همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای است. گفتنی است سازمان زمین شناسی عربستان در کنار طرح ها و اقدامات فعلی خود، بر روی بررسی انرژی های زمین گرمایی تجدیدپذیر جایگزین نیز کار می کند. پیش از این برخی گزارش ها از همکاری محرمانه پکن و ریاض در ساخت نیروگاه اتمی در خاک عربستان خبر داده بودند.

حمله حامیان پ.ک.ک به صندوق‌های رای انتخابات ترکیه در آمستردام
شماری از حامیان گروه پ.ک.ک، ناظران حزب سبز چپ و افراد غیر شهروند ترکیه به ناظران صندوق‌های رای برون مرزی انتخابات ریاست جمهوری و بیست‌وهشتمین دوره مجلس ترکیه در آمستردام، پایتخت هلند حمله کردند. این حمله درست پس از بسته شدن صندوق‌‌های رای در سالن گنگره رائی آمستردام اتفاق افتاد. این افراد که قبل از بسته شدن صندوق‌ها در ساعت 21 در محل مذکور جمع شده بودند، به برخی از ناظران ائتلاف جمهور طعنه انداخته و وارد درگیری فیزیکی شدند. پلیس هلند که به این محل آمد با سگ و باتوم مداخله کرده و ناظران ائتلاف جمهور را از این محل خارج کرد. حامیان پ.ک.ک نیز به استراحتگاه این سالن منتقل شدند. این افراد در این محل نیز شعارهایی در طرفداری از گروه پ.ک.ک و سرکرده آن سر دادند. شمار زیادی آمبولانس به این محل اعزام شده و شاهدان مجروح تحت درمان قرار گرفتند. فاتح اوزیار، خبرنگار شبکه A خبر ترکیه در نخستین روز آغاز رای گیری در آمستردام توسط یکی از اعضای حزب سبز چپ مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تلفن همراهش خسارت دید.

بازداشت معاون سابق امور اطلاعاتی وزارت کشور عراق
یک منبع امنیتی از بازداشت احمد ابو رغیف، معاون سابق امور اطلاعاتی وزیر کشور خبر داد. به گزارش الفرات نیوز، این منبع گفت که بازداشت ابو رغیف به دستور عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق، بوده است. وی توضیح داد که این مقام سابق در وزارت کشور عراق، در پی مسائل مرتبط با امور امنیتی و فساد بازداشت شده است. گفتنی است دادگاه تحقیقات الکرخ در بغداد اوایل سال جاری، ابو رغیف را ممنوع الخروج کرد و به او مهلت داد تا مشروعیت اموال خود را ثابت کند. ابورغیف در سال 2020 از جانب «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر وقت عراق، با اختیارات گسترده به ریاست کمیته عالی مبارزه با فساد منصوب شد. عملکرد او در این مقام با انتقادات بسیاری مواجه شده است.




نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه