سمفونی موسیقی و فرهنگ معرفی و پیشنهاد

سمفونی موسیقی و فرهنگ

  بزرگنمایی:
موسیقی ملی، مجموعه‌ای از پرده‌ها و نغمه‌ها نیست که به‌طرز خاص کنار هم قرار گرفته باشند و به ملتی ویژه تعلق داشته‌باشند که ملت‌های دیگر نتوانند آنها را درک کنند.

موسیقی ملی، مجموعه‌ای از پرده‌ها و نغمه‌ها نیست که به‌طرز خاص کنار هم قرار گرفته باشند و به ملتی ویژه تعلق داشته‌باشند که ملت‌های دیگر نتوانند آنها را درک کنند.
 این موسیقی اساساً از ترانه‌های مردمی، رقص‌ها و آهنگسازانی که پیوندهای فشرده با همین مردم دارند آفریده می‌شوند. این آثار ملی که بخشی از تاریخ فرهنگی زنده و گنجینه هنری هر ملت هستند می‌توانند ملت‌های دیگر را نیز شدیداً تحت‌تأثیر خود قرار دهند.
موسیقی ملی همچون خود مردم دستخوش تغییر و تکامل پیوسته‌است، بخشی از مواد و مصالح این موسیقی ممکن است از موسیقی مذهبی و ترانه‌های شاعران عصر باستان به ارث رسیده باشد. لیکن موسیقی قومی از موسیقی قبیله‌ای ریشه می‌گیرد ولی هر آنچه را که مفید تشخیص دهد نیز می‌تواند از دیگر فرهنگ‌های موسیقایی جذب می‌کند.
آثار مدون این موسیقی که بازتابی از مبارزات مردم در راه کسب هویت ملی است از موسیقی قومی بهره می‌گیرد و متقابلاً بر آن تأثیر می‌گذارد. هنر قومی آفریده‌ی انبوهی از انسان‌های پر استعداد و ناشناخته بود که هر یک چیزی تازه بر گنجینه مشترک فرهنگی آن قوم می‌افزودند. در دوره مبارزات ضد فئودالی هر آنچه در هنرها مترقی و ماندگار است شکل ملی به خود می‌گیرد زیرا تکامل این عنصر با تکامل خود ملت‌ها قرین و همراه است.
سده بیستم شاهد تحولاتی انقلابی در موسیقی ست، به اضافه شبه انقلاباتی در جهت گسستن پیوندهایی در این هنر که موجب معنی‌دار شدن آن نیز می‌شود، این طنز بازتاب تاریخ اجتماعی سده بیستم نیز هست، در این سده تحولات پردامنه‌ای در زمینه علوم و تکنولوژی رخ می‌دهد که تماماً چشم اندازه‌ای تازه‌ای برای غلبه انسان بر طبیعت و برآوردن نیازهایش گشوده‌است، ولی در بخش بزرگی از جهان، این یافته‌ها و دانش‌ها مایه نومیدی بسیاری از انسان‌ها درباره آینده و سرنوشت خویش شده‌است.
فناوری‌های پیشرفته نوین برای پخش و ضبط موسیقی مانند رادیو، گرامافون و نوار باعث گسترش سریع موسیقی در میان مردم شد و به طرزی بی‌سابقه بر تعداد هواداران موسیقی افزود، فزونی و باروری مواد و مصالح خود موسیقی نیز در این باره‌ی زمانی ممکن شد و به موسیقی امکان داد هرچه بیشتر به ژرفای تجسم دنیای درونی انسان‌ها راه یابد.
 جذب قلمروهای تازه‌ای از موسیقی قومی، سنت‌های موسیقی ملی، مدها، ملودی‌ها و ریتم‌های گوناگون، منجر به افزایش دوستداران موسیقی و پیدایش آفرینندگان بالقوه و تکثیر و انتشار موسیقی‌های ملی و مردمی و در نتیجه غنی‌تر شدن موسیقی جهان شد که این خود نشانی از یک انقلاب در موسیقی بود. اوج‌گیری این انقلاب به جهانی سراسر صلح و همکاری بین‌المللی مابین ملت‌ها و پایان یافتن تمام شکل‌های استثمار بستگی دارد.
در نیمه نخست سده بیستم آهنگ‌سازان بزرگی چون ژان سیبلیوس و ارنست بلوخ به ظهور رسیدند که آثارشان تفاوت چشمگیری با تمامی آثار گذشته موسیقیدانان دارد. این آهنگسازان انسان دوستی خود را حفظ می‌کنند و فرم‌های بزرگ سمفونی و موسیقی مجلسی را معنی تازه‌ای می‌بخشند. و از مواد و مصالح قومی و ملی به‌عنوان افزوده‌ای زنده در زبان موسیقی سود می‌جویند. در لابه‌لای آثار این موسیقی‌دان‌ها به بازتاب‌هایی ژرف از ستیز‌های درونی و ناآرامی زمان برمی‌خوریم، برای نمونه می‌توان نظری به سمفونی چهارم سیبلیوس و اولین کوارتت زه‌ی اثر ارنست بلوخ انداخت. ادامه دارد..... 

محمد هادی خوشکلام 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ایرانِ امروز و هزینه‌های سنگین کشوری که بدون حزب اداره می‌شود

تبلیغات معکوس

ایران و غرب؛ تقابل یا مذاکره

سکوت جهانی و عدالت معلق در غزه

نقش احزاب از نگاه حاکمیت در ایران: تحلیل نظری و تاریخی

قدرتمندان جهان از ایران چه می‌خواهند؟

اساس این بانک رفاقتی بود

خطر حذف ارز ترجیحی و تبعات آن بر اقتصاد کشور

ازدواج کودک، فقر و چرخه آسیب اجتماعی

اهمیت قشر کارگر در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع

انقلاب وسطی (بخش دوم)

بازخوانی ابتذال شر و عدالت ترمیمی در اندیشه هانا آرنت

رهایی از زندان نام‌ها

از بحران تا بهره‌وری؛ چگونگی استفاده از سیلاب در کشور

معرفی کتاب در اندیشه ایران

نقد و بررسی کتاب «قانون و مسئولیت»

همایش «کودک و طبیعت» در هفته ملی کودک برگزار شد

بیانیه درخصوص وضعیت نگران کننده پارک چیتگر

اکالیپتوس؛ ناجی سبز یا تهدید خاموش برای منابع آب زیرزمینی؟

جهان در هفته‌ای که گذشت

حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت ایران شد

آغاز به‌کار گروه تلفیق برنامه‌ریزی بلندمدت حزب اراده ملت ایران

ابقا هیأت اجرایی با حضور دبیرکل جدید

مدرسه حزبی3؛ آغاز دوره زمستان در افق تازه اندیشه و آموزش حزبی

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول