احمد نبوی، دبیرکل حزب همت در گفت و گو با اراده ملت عنوان کرد:

مصوبه حجاب و عفاف به نتیجه نخواهد رسید گفتگو

مصوبه حجاب و عفاف به نتیجه نخواهد رسید

  بزرگنمایی:
جریان تندرویی که یکدست سازی کلیت حاکمیت را با مهندسی و مدیریت به‌دست‌آورد، نمی‌خواهد اجازه دهد که روند دموکراسی و تغییر و تحول شکل بگیرد

فاطمه قدم 
اراده ملت، فاطمه قدم، باتوجه‌به در پیش داشتن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و از طرفی فشارهای حاکمیت بر مردم نظیر لایحه عفاف و حجاب، خروج اساتید از دانشگاه‌ها و مشکلات اقتصادی و... که آینده ایران را مبهم کرده است، نیاز دیدیم که با جناب نبوی، دبیرکل حزب همت، جهت تحلیلی از این شرایط به گفتگو بنشینیم که در ادامه می‌خوانید:

جناب نبوی شما به‌عنوان دبیرکل حزب همت، آینده کنش سیاسی و حزب سیاسی در ایران را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟
خدمت شما عرض کنم که من آینده سیاسی ایران را از یک منظر بسیار خوش‌بینانه نگاه می‌کنم و از منظر دیگر بدبینانه و پیش بینی می‌کنم که احتمال خوش‌بینانه به آینده کنش سیاسی و حزب سیاسی نزدیک‌تر باشد تا بدبینانه ولی خب باید آن حالت بدبینانه را هم در نظر بگیریم و در مورد آن نیز صحبت بکنیم. در حالت بدبینانه احساسم بنده این است که جریان تندرویی که یکدست سازی کلیت حاکمیت را با مهندسی و مدیریت به‌دست‌آورد، نمی‌خواهد اجازه دهد که روند دموکراسی و تغییر و تحول شکل بگیرد. در حقیقت این جریان سعی می‌کند که با عدم حضور و با عدم مشارکت مردم این یک دست ماندن قوا را حفظ کند. اما از طرفی دیگر به این قضیه خوش‌بینم و به این لحاظ خوش‌بینم که من فکر می‌کنم قوه عاقله‌ای در حاکمیت وجود دارد که اجازه نمی‌دهد تا جمهوری اسلامی آلت دست تندروها قرار بگیرد. بدین‌منظور پیش‌بینی من این است که شورای نگهبان این دوره متعادل‌تر برخورد خواهد کرد و اعتقاد دارم که مردم خیلی غیر قابل پیش‌بینانه در این انتخابات وارد می‌شوند و تغییراتی در قوه مقننه شکل می‌گیرد و این قوه مقننه جدید قابلیت این را دارد که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که به نظرم آن نگاه مقام معظم رهبری در سال 1392 برای نظام پارلمانی شکل بگیرد و مجلس وارد یک درخواستی برای متمم قانون اساسی شود و نظام پارلمانی شکل دهد و به همین علت است که امید دارم و به موضوع خوش‌بینانه نگاه می‌کنم و آنچه مسلم است این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قوه عاقله‌ای در حاکمیت جلوی تندروی‌ها را بگیرد و اجازه ندهد که این روند ادامه پیدا کند.

بر اساس نگاه خوش‌بینانه‌ای که به آینده سیاسی ایران دارید پیش بینی شما برای مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم مثبت تلقی می‌گردد؟
 به نسبت مجلس قبل بله پیش بینی بنده این است که در قیاس با دوره قبل مشارکت بهتر خواهد بود.

آیا جنبش دیگری، رخداد، حادثه، حرکت یا هرچه که بنامیم شبیه جنبش مهسا، تا قبل از انتخابات مجلس شاهد آن خواهیم بود یا خیر و اگر بلی تا چه اندازه؟
 من نظرم این است که اگر وجود داشته‌باشد همانند تکانه‌های قبل از زلزله یک تکانه‌هایی امکان رخ دادن دارد، اما این تکانه‌ها چون مدیریت ندارد، چون رهبر ندارد و در حقیقت چون نفوذ عوامل داخلی و خارجی در به انحراف کشاندن آن بسیار زیاد قدرتمند است به این خاطر این تکانه‌ها تأثیر بسیار زیادی نخواهد داشت، هر چند تصورم این است که احتمال به وجود آمدن آن نیز باشد. 

شما نقش و جایگاه زنان را در جنبش‌های احتمالی و یا مشارکت در مجلس چه به‌عنوان انتخاب کننده و چه به‌عنوان انتخاب شونده چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ 
در مورد نقش زنان اگر بخواهم بگویم به نظر با فشارهایی که برخی مسئولین در کشور با نگاه جبهه پایداری وارد می‌کنند و تنگ‌نظری‌هایی که درباره زنان رخ می‌دهد و فشاری که به این قضیه وارد می‌شود به نظرم می‌آید که زنان این انتخابات آتی را با کاندیداهای بسیار خوب زنان، تغییر و تحولی در رأی دادن کاندیداهای مرد نشان خواهند داد. من نگاه خوش‌بینانه‌ای که در این دوره مجلس به شورای نگهبان دارم، احتمال اینکه بیشترین کرسی مجلس را خانم‌ها تصاحب کنند خیلی دور از ذهن و غیر قابل‌تصور نخواهد بود.
 در مورد مشارکت جوانان در انتخابات چه گونه تحلیل و پیش بینی می‌کنید؟ آیا تحلیل شما همانند زنان است یا خیر؟ 
نه من در دهه 70 و هشتادی‌ها کمتر مشارکت را می‌بینم چون نگاه آنها کاملاً متفاوت است ولی به نظر دهه شصتی‌هایی که در دوره قبل شرکت نکرده بودند در این دوره خیلی وسیع شرکت خواهند کرد.

 در مورد خروج اساتید از دانشگاه که این روزها پررنگ‌تر شده و افرادی نظیر اعضای جبهه پایداری جایگزین اساتید اخراجی از دانشگاه می‌شوند چه تحلیلی دارید؟
علت اینکه من در حالت بدبینانه تندروها را می‌بینم همین حرکت‌هاست. امروز استعفای دکتر عارف از دانشگاه شریف ضربه بسیار مهلکی بود به نهاد دانشگاه و در حقیقت بیدار شدن برخی از مسئولین نسبت به دخالت‌های خارج از دانشگاه و دانشگاه. به نظر که با رفتن آقای عارف این روند موفق خواهد شد. من فکر می‌کنم که شاید تغییر و تحولات مثبتی رخ دهد.

در آخر اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی با توجه به جمیع مباحثی که مطرح شد و با توجه به لایحه عفاف و حجاب و همچنین مشکلات اقتصادی جامعه و... داشته‌باشید، به نظر شما حاکمیت چه روندی را در آینده پیش خواهد گرفت؟ 

من احتمال می‌دهم که لایحه عفاف و حجاب تصویب نخواهد شد. در حقیقت کمیسیون قضائی مجلس که می‌خواهد به‌جای 85 میلیون نفر جمعیت ایران تصمیم بگیرد به ذهنم می‌رسد که تحت فشارهای بقیه نمایندگان و بخشی از حاکمیت که مخالف این شدت عمل هستند و حتی نیروی انتظامی که قرار است به این لایحه عمل کند چون نام پلیس خدشه‌دار می‌شود، پلیسی که قرار است امنیت کشور را برقرار کند و جلوی اتفاقی مثل شاه‌چراغ و... را بگیرد و سرگرم «روسری‌ات را بکش جلو، بکش عقب» شده‌است، با این نگاه تصور بنده این است که مصوبه حجاب و عفاف به نتیجه نخواهد رسید و این همان آینده خوش‌بینانه‌ای است که من اول صحبت‌هایم عرض کردم و به آن باور دارم، مگر اینکه آن قوه عاقله‌ای که به نظر بنده باید جلوی تندروی‌ها را بگیرد در انتخابات مجلس و در تسویه حساب‌های سیاسی شورای نگهبان نتواند تأثیرگذار باشد که اگر نتواند در این انتخابات و نسبت به صلاحیت‌های شورای نگهبان، ترمز این تندروی‌ها را بکشد متأسفانه باید با نگاه بدبینانه به موضوع نگاه کنیم؛ ولی خیلی‌خیلی امیدوارم که این‌گونه نباشد و مشارکت مردم در انتخابات زیاد باشد و مجلس جدید نگاه نوینی به جامعه ایرانی داشته‌باشد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه