کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری و عضو کمیته مدیریت شهری و شوراها حزب اراده ملت ایران

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟ گزارش

دولت چهاردهم و مسکن، وزارتخانه متبوع چگونه باید برای مهم‌ترین بخش خود برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند؟

  بزرگنمایی:
باشروع به‌کار دولت چهاردهم و گذشت حدود دو ماهه از روی کار آمدن کابینه جدید، اکنون می‌توانیم مجدداً و فارغ از موضوعات انتخاباتی به بررسی تخصصی مسائل کشور بپردازیم.

مهدی صادقیها 

باشروع به‌کار دولت چهاردهم و گذشت حدود دو ماهه از روی کار آمدن کابینه جدید، اکنون می‌توانیم مجدداً و فارغ از موضوعات انتخاباتی به بررسی تخصصی مسائل کشور بپردازیم. یکی از موضوعات مربوط به وزارتخانه راه‌‌ و شهرسازی، بحث مسکن است که امروزه تبدیل به یکی از ابرمسئله‌های سیاست و برنامه‌ریزی ایران شده است و به دلیل ارتباط داشتن با سایر زمینه‌ها نظیر اقتصاد، هم بر دیگر بخش‌ها اثر گذار است و هم از آن‌ها اثر می‌پذیرد. بنابراین شاید خیلی بی‌راهه نباشد عده‌ای از صاحب‌نظران، که چالش مسکن را با موضوع اقتصاد کلی کشور گره می‌زنند، اشاره دارند تا این موضوع حل نگردد طبعاً معضلات مربوط به مسکن نیز بهبود نمیابد. اما بنظر می‌رسد در بحث مسکن مولفه‌های دیگری نیز دخیل هستند و ریشه موضوع و راه‌حل تنها یک مورد نیست.

سیاست‌های مسکن در ایران و در بعد از انقلاب عمری طولانی دارند که شاید یکی از چالش‌های مربوطه همین تعدد سیاست‌ها باشد. اما به‌طور خاص و تخصصی، اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا دولت همچنان باید مسکن و خانه بسازد یا خیر. بخشی از پاسخ این سوال مربوط به همان دسته مسائلی است که خارج از موضوع شهرسازی است. مهم‌ترین فایده ساخت مسکن، افزایش عرضه و حمایت از اقشار کم‌درآمد است؛ اما این موضوع زمانی به اهداف خود دست میابد که در وهله اول با سرعت بالا انجام شود تا قیمت مسکن با گذر زمان افزایش نیابد. در اینجا جدا از بحث فساد، تکنولوژی ساخت مسکن مطرح می‌‌شود که مجری و دولت باید ببیند تا چه حد می‌توانند با تکنولوژی روز ساخت مسکن همراه باشند. موضوع دوم در موفقیت ساخت مسکن توسط دولت به بحث مسکن به عنوان خانه و نه تنها یک سرپناه باز می‌گردد. در واقع باید مسکن را یک مقوله اجتماعی دید و آن را در قالب علم مدیریت شهری در کنار فعالیت‌ها و زیرساخت‌های شهری نظیر مدرسه و مکان‌های حضورپذیری عمومی درنظر گرفت تا به هدف نهایی خود یعنی تعالی جامعه و نشاط دست پیدا کند. همچنین از طرفی می‌دانیم مهم‌ترین بخش اقتصادی در موضوع مسکن مربوط به زمین است. در واقع عرضه زمین محدود است و به دلیل فساد ناپذیری، محلی جذاب برای سرمایه‌گذاری و گاهی سوداگری اقتصادی است. یکی از راه‌حل‌هایی که پیش‌روی دولت در زمینه مسکن است و می‌توان آن را در درون خود بخش مربوطه جستجو کرد، آزاد سازی زمین‌های دولتی است که وسعت آن کم هم نیست. بدین ترتیب با ایجاد شفافیت می‌توان به سمت جدا کردن رانت و فساد از این بخش حرکت کرد و در ادامه با انتخاب مسیری مناسب برای ساخت‌وساز، عرضه را افزایش داد. البته این موضوع نیز باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد. چراکه می‌دانیم با اینکه قانون مالیت بر خانه‌های خالی وضع شده اما همچنان تعداد زیادی خانه خالی در شهرها وجود دارد. در این مورد نیز پیشنهاداتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه درنظر گرفته را مطرح نمود.
بنابراین به‌طور‌کلی باید اشاره داشت در زمینه مسکن در کشور ایران امروزه دیگر پیگیری یک‌ سیاست و راهکار جواب‌گو نخواهد بود و درنظر گرفتن راه‌حل‌های مختلفی جهت افزایش عرضه نظیر ساخت مسکن دولتی، آزادسازی زمین و مسکن، خارج کردن مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مدیریت و نظارت بر اجاره نشینی و ثبت آن باید درنظر گرفته شود که انجام آن‌ها نیازمند اقدامی همه‌جانبه و چند بخشی و در عین حال یکپارچه است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت حکمرانی حزبی در اینجا و اکنون کشور

طبقات ناراضی در جدال با سرمایه‌داری

گرجستان در تقاطع بحران‌ها؛ انتخابات شهرداری و اعتراضات خیابانی

انقلاب وسطی (وسطا) پیش‌درآمد

از برجام تا بازگشت تحریم‌ها؛ روایت ناتمام دیپلماسی و منطق قدرت

مکانیسم ماشه: «مرگ تدریجی امید در پازلی از تحریم و بحران»

استراتژی ایران در شرق: موازنه قدرت یا طراحی نظم منطقه‌ای؟

توصیه نامه سیاسی

معرفی کلی مدل اقتصادی سوئد:

جین گودال تولد و دوران کودکی

جاماندگی

ریشه‌ها و ورود گوجه‌فرنگی به ایران

زنان غیرنظامی در غزه: بار سنگین جنگ بر دوش بی‌صدایان

من پاییز سرد می‌خواهم

فشار اقتصادی و بحران خاموش خودکشی

سالاد کاهو

تا می‌توانی بنویس

کتاب نهنگ که بیشتر می‎خواست

جهان در هفته ای که گذشت (99)

ارسال کتاب «پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران» به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انتصاب مدیر جدید پژوهشسرای ملاصدرا زنجان

برگزاری پلنوم چهارم حزب اراده ملت ایران پیش از کنگره سراسری یازدهم

برگزاری نشست اصلاح‌طلبان نیشابور برای انتخابات شورای شهر

نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان نیشابور با موضوع «برای انتخابات شوراها چه باید کرد؟»

تشکیل نخستین نشست کارگروه تدوین برنامه استراتژیک «حاما»

چپول

تحلیل راهبردی ISTAR و تأثیر آن بر امنیت ملی ایران

سبقت تورم از افزایش حقوق چگونه قابل مدیریت است؟

ضرورت پرداختن به جامعه‌شناسی زبان

توصیه ضدترور برای نیروهای امنیتی

سازمان‌های مردم‌نهاد و تعهد سازمانی

نواختن سرنا از سر گشاد آن

کهن الگوی زن- قهرمان در افسانه های ایرانی

جهان در هفته ای که گذشت(98)

معرفی کتاب کاربست فلسفه در اخلاق حرفه‌ای چاپ دوم - به ضمیمه سه مقاله در باب دروغ، عقلانی زیستن و فضائل اخلاقی

راهی که به فردا نمی‌رسد

جنگ و سیاست، رکود اقتصادی روسیه در سایه بحران‌های طولانی

سه عنوان تازه از انتشارات حزب اراده ملت ایران

«مدرسه حزبی 2»؛ پاییز آموزش، دیپلماسی و اندیشه در افق سیاست ایران

آغاز «سه‌شنبه‌های گفت‌وگو» به صورت مجازی با حضور دکتر بیژن عبدالکریمی

زن و محیط‌زیست در آیینه‌ آثار بهرام بیضایی

همه چیز رو به زوال است

معرفی کتاب «بچه‌های راه‌آهن»

پیشگام جنبش محیط‌زیستی جهان

بازتعریف عدالت و هویت در دنیای معاصر

تاریخ در آیینه، آزمونِ امروز

حضور هنرمندان جهان در کنسرت خیریه «با هم برای فلسطین»

همه چیز برای آنهاست

دریچه‌ای دیگر، برای نگریستن!

برگزاری پلنوم چهارم حزب پیش از کنگره سراسری یازدهم