رئیس کانون هواداران استقلال در گفتگو با اراده ملت:

مسئولان فوتبال هوادار پرخاشگر تربیت می‌کنند اندیشه

مسئولان فوتبال هوادار پرخاشگر تربیت می‌کنند

  بزرگنمایی:
از عوامل اصلی پرخاشگری در فوتبال مشکلات بیکاری و معیشتی جوانان است حفظ شان هوادار و ورود بانوان دو راهکار اصلی برای کاهش خشونت و پرخاشگری در ورزشگاه است

علیرضا مقدم رئیس کانون هواداران استقلال و از پیشکسوتان تیم استقلال در گفتگو با هفته‌نامه اراده ملت در پاسخ به این پرسش که چه عاملی باعث پرخاشگری و فحاشی‌های اخیر در استادیوم‌های ورزشی شده است گفت: مدتی است شعارهایی از گوشه‌کنار استادیوم‌ها شنیده می‌شود که بوی قومیتی دارد، این نوع شعارها از سوی هواداران فوتبال نیست بلکه از سوی برخی افراد در حال سازماندهی‌شده است. ما باید در نظر بگیریم پرخاشگری با فحاشی متفاوت است. بارها و بارها گفته‌ایم که سرمایه‌های اصلی فوتبال هواداران است و به‌حق هم همین‌طور است در تمام دنیا بازی فوتبال بدون تماشاگر معنا ندارد. این‌گونه شعار می‌دهیم اما به تماشاگر می‌گوییم شما پنج ساعت قبل از بازی زیر آفتاب سوزان در ورزشگاه بنشینید که متأسفانه ورزشگاه از حداقل امکانات نیز برخوردار نیست، یک لیوان آب‌خنک در محل ورزشگاه پیدا نمی‌شود، وضعیت سرویس‌های بهداشتی بشدت اسفبار است، نمازخانه ورزشگاه هم وضعیت بسیار بدی دارد، حمل نقل هم که قبل و بعد از بازی مشکلات فراوان دارد حال با این اوصاف باید پرسید کهشان هوادار فوتبال این است؟
این جمعیت هوادار باید مدیریت شود و برای آن‌ها شأن و شخصیت در نظر گرفته شود، نحوه مدیریت هواداران فوتبال همین کشورهای همسایه را ببینیم و الگو قرار دهیم.وی افزود: برای بازی دربی تهران هوادارانی که از شهرستان می‌آیند شب را بیرون ورزشگاه می‌خوابند و حدود به بیست ساعت را در بدترین وضعیت همراه با استرس می‌گذرانند. چرا نباید بلیط فروشی آنلاین و به‌صورت شماره بندی فروخته شود که بدانیم صندلی‌های ورزشگاه چه کسی روی آن‌ها نشسته‌اند.
این پیشکسوت تیم استقلال گفت: بنده سال‌هاست که روی سکوهای تماشاگران فوتبال هستم شهادت می‌دهم هوادارانی که برای دیدن بازی فوتبال می‌آیند نه فحاشی می‌کنند و نه پرخاشگری اما روی عدم مدیریت ما و استرس بالای خودش کاسه صبرش لبریز می‌شود.
حال سؤال اصلی اینجاست که در این سیستم فوتبال ما هوادار چه نقشی دارد؟ سرمایه صلی فوتبال کجای این سیستم قرار دارد؟
رئیس کانون هواداران تیم استقلال در پاسخ به این پرسش که آیا ورود بانوان به ورزشگاه‌ها امکان‌پذیر هست یا خیر و چه کمکی به فرهنگ فوتبال ما می‌کند گفت: برای پاسخ به این پرسش مثالی می‌زنم که همه ابعاد قضیه را باز می‌کند فرض بفرمایید 3 نفر آقا در یک تاکسی می‌نشینند و هر طور و با هر ادبیاتی که می‌خواهند صحبت می‌کنند اما به‌محض اینکه یک خانم هم در آن تاکسی می‌نشیند ادبیات همه مؤدبانه می‌شود. بنده باتجربه‌ای که دارم باور دارم ورود بانوان مانند بازی‌های جام جهانی در ورزشگاه‌ها می‌تواند جو بسیار مثبت فرهنگی ایجاد کند. در طول آن بازی‌ها در ورزشگاه آزادی یک گزارش فحاشی هم نداشتیم. حرمت خانواده و ناموس برای تمام اقشار جامعه مهم است و مردم ما بر سر این مسائل بسیار حساس هستند. اگر ورود بانوان به ورزشگاه‌ها با طرحی مدیریت‌شده انجام شود پلیس بانوان و خود تماشاگران زن حراست آن را قبول می‌کنند.
علیرضا مقدم در پاسخ به این پرسش که اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور تا چه میزان بر روی رفتار هوادار تأثیر می‌گذارد گفت: این مسئله را نه می‌توان کاملاً تأیید و نه می‌توان کاملاً رد کرد. میانگین سنی هواداران فوتبال 25 سال است که اکثر آن‌ها از قشر ضعیف جامعه هستند و طبیعی است زمانی که یکدیگر را کنار هم می‌بینند محیط را برای ابراز اعتراض خود مناسب دانسته و شروع به تخلیه روانی خود می‌کنند.
ما باید محیط‌های درست کنیم که جوانان خود را به‌صورت مسالمت‌آمیز تخلیه روانی کنند نباید بگذاریم آن‌ها این هیجانات را درون خود ریخته و رو به فعالیت‌های زیرزمینی بگیرند. عرض بنده رفتارهای خشت و بروز خشونت نیست. ما می‌گوییم فوتبال و حوادث آن تبلوری از وضعیت کنونی کشور است، آیا تمام بخش‌ها در کشور درست مدیریت می‌شود؟ فقط فوتبال است که در آن فحاشی، خشونت و فساد وجود دارد؟ باید قبول کرد در وضعیت فعلی نمی‌توان رفتاری تماماً عاقلانه و باتدبیر از تمام هواداران فوتبال انتظار داشت.
وی افزود: باید قبول کرد که این اتفاقات در فوتبال اثر مستقیم بیکاری و مشکلات معیشتی فراوان برای جوانان ما است و ما نگران هستیم که با تشدید اوضاع بد اقتصادی این پرخاشگری‌ها افزوده شود البته ناگفته هم نماند که ما اعتراض را از پرخاش جدا می‌دانیم و لذا اعتراض حق هر شهروند ایرانی است.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه