پیام فیض

ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت (42) اخبار جهان

ایران و  جهان در هفته‌ای که گذشت (42)

  بزرگنمایی:
دو کارگردان سینما بازداشت شدند/ مردی که شینزو آبه را کشت کیست و انگیزه او از قتل نخست وزیر سابق ژاپن چه بود؟/ بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا استعفا داد/ مصطفی تاج‌زاده بازداشت شد/ موافقت نخست‌وزیر سریلانکا با کناره‌گیری پس از حمله معترضان به اقامتگاه ریاست‌جمهوری/

دو کارگردان سینما بازداشت شدند

خبرگزاری ایرنا ساعت 8: 29 شب (جمعه) نوشت: «محمد رسول اف و مصطفی آل احمد از مرتبطین با ضدانقلاب که در بحبوحه حادثه دلخراش متروپل آبادان اقدام به التهاب آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه کرده بودند با حکم دستگاه قضایی بازداشت شدند». این خبرگزاری دولتی در این باره نوشت: «این دو نفر مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند. محمد رسول اف طی سالیان گذشته به خاطر اقدامات مخل امنیت سابقه محکومیت قضایی داشت که با سوء استفاده از رافت اسلامی آزادانه مشغول فعالیت و فیلمسازی بوده است». خبرگزاری دولتی فارس نیز در خبری مشابه، نوشت: «امروز عصر رسانه‌ها خبر دستگیری این دو نفر را منتشر کردند. ماه گذشته محمد رسول اف و مصطفی آل احمد مبادرت به تهیه بیانیه تحت عنوان جمعی از سینماگران و با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» کرده بودند. این بیانیه‌ که آشکارا لحنی براندازانه داشت در فضای مجازی در قالب ترغیب به شکستن امنیت ملی کشورمان منتشر شد، در نهایت با اعلام برائت 43 تن از هنرمندانی همراه بوده که نام‌شان به صورت غیرقانونی در فهرست اعلامی درج شده بود».

 

مردی که شینزو آبه را کشت کیست و انگیزه او از قتل نخست وزیر سابق ژاپن چه بود؟

شینزو آبه ساعت 11 و نیم روز جمعه 8 ژوئیه (17 تیر) در شهر «نارا» هدف شلیک گلوله قرار گرفت. حدود پنج ساعت پس از اصابت گلوله، مرگ آبه 67 ساله توسط پزشکان بیمارستانی در شهر نارا اعلام شد. شینزو آبه در شهر نارا و در مقابل جمعیتی کوچک در حال ایراد یک سخنرانی انتخاباتی بود که از پشت هدف گلوله قرار گرفت. مظنون کیست؟ پلیس شهر نارا روز جمعه و در جریان یک کنفرانس خبری گفت که «تتسویا یاماگامی» 41 ساله به شلیک به آبه اعتراف کرده است. یاماگامی که بیکار است به بازرسان گفت که نسبت به گروه خاصی که فکر می‌کرد آبه با آنها مرتبط است نفرت دارد. پلیس نام این گروه را اعلام نکرده است. به گفته پلیس، یاماگامی به عنوان مظنون در یک پرونده قتل تحت بازجویی است و 90 بازپرس برای این پرونده تعیین شده است. قاتل با چه نوع تفنگی شلیک کرد؟ پلیس گفت که مظنون در تیراندازی از یک اسلحه دست ساز استفاده کرده است و تصاویر از صحنه قتل سلاحی افتاده بر زمین را نشان می‌دهد با دو لوله فلزی که در نواری سیاه رنگ پیچیده شده است. مقامات بعداً چند سلاح دست ساز شبیه تپانچه را از آپارتمان مظنون ضبط کردند. ان اچ کی، شبکه خبری رسمی ژاپن به نقل از پلیس گزارش داد که یاماگامی انواع مختلفی از تفنگ‌ها را با لوله های آهنی ساخته بود که در نوار چسب پیچیده شده بودند. به گزارش ان اچ کی، پلیس معتقد است مظنون از قوی‌ترین سلاحی که به قصد ترور ساخته بوده، استفاده کرده است. واکنش نیروهای امنیتی چگونه بوده است؟ در زمان تیراندازی، آبه در حمایت از نامزدهای حزب حاکم لیبرال دموکرات در آستانه انتخابات مجلس علیا در 10 ژوئیه، سخنرانی می کرد. آبه علیرغم استعفا از سمت نخست وزیری ژاپن در سال 2020 به دلایل سلامتی و پزشکی، همچنان یکی از چهره های تاثیرگذار در این کشور باقی ماند و برای موفقیت حزب لیبرال دموکرات تلاش می‌کرد. به گزارش ان اچ کی، پلیس ژاپن اعلام کرد ترتیبات امنیتی اتخاذ شده قبل از تیراندازی روز جمعه را بررسی خواهد کرد. امنیت این سخنرانی توسط پلیس شهر «نارا» انجام می شد. رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند که ده‌ها مامور و پرسنل امنیتی پلیس متروپولیتن توکیو در حال انجام وظیفه بودند و بنا بر گزارش‌ها آبه را از همه سو در طول سخنرانی او زیر نظر داشتند.


بوریس جانسون از رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا استعفا داد

امانطور که از قبل اعلام شده بود جانسون با حضور در مقابل اقامتگاه دائمی نخست وزیر در خانه شماره 10 خیابان داونینگ اعلام کرد که از مقامش کناره‌گیری می‌کند. به گزارش بی بی سی، او گفت که اکنون به وضوح اراده حزب محافظه‌کار بر این است که رهبری جدید و در نتیجه نخست وزیری جدیدی داشته باشد. جانسون گفت که تا زمان رهبری جدید به وظایفش به عنوان رهبرحزب و نخست وزیر ادامه می‌دهد. او همچنین گفت که روند انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار آغاز و برنامه زمانی آن هفته آینده اعلام خواهد شد. وی در بخشی از سخنانش با دفاع از عملکرد خود گفت که به دستاوردهایش بسیار افتخار می‌کند و مواردی از قبیل «نهایی کردن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت)، عبور بریتانیا از شیوع کرونا و رهبری غرب در مقابل تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین» را نام برد. پیشتر اعلام شده بود که وی تا پاییز امسال و تا زمان انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار در سمت نخست‌وزیر ادامه فعالیت دهد، اما فشارها و تقاضاها برای کناره‌گیری فوری وی از نخست‌وزیری افزایش یافته است. استعفای جانسون پس از یک سلسله استعفای اعضای دولت صورت می‌گیرد. رقابت برای رهبری حزب محافظه کار در تابستان امسال برگزار می‌شود و نخست وزیر جدید به موقع برای کنفرانس حزب محافظه کار در اکتبر بر سرکار خواهد بود. تاکنون نزدیک به پنجاه نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه نخست‌وزیری آقای جانسون از سمت‌های خود استعفا کرده‌اند. خانم نصرت غنی، نایب‌ رئیس کمیته 1922 حزب محافظه‌کار (کمیته اعضای خصوصی حزب محافظه‌کار) پیشنهاد کرده که آقای جانسون سریعا از مقام نخست‌وزیری کنار رود و دومنیک راب بعنوان نخست وزیر موقت جایگزین وی شود. با وجود افزایش تقاضاها برای کناره‌گیری آقای جانسون از نخست‌وزیری همزمان با استفعا وی از رهبری حزب محافظه‌کار، یک منبع نزدیک به دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفته است که بوریس جانسون امروز وزرای جدیدی را جایگزین اعضای کابینه‌ای که استعفا کرده‌اند، می‌کند


مصطفی تاج‌زاده بازداشت شد

سید مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب بازداشت شد. فخرالسادات محتشمی پور حدود ساعت 11: 45 جمعه شب، پس از انتشار شایعه‌ی بازداشت همسرش، در لایوی اینستاگرامی، این خبر را تایید کرد. او به بازداشت تاجزاده از منزل اشاره کرد و گفت که منتظر تماس همسرش است. محتشمی پور گفت که همراه با تاجزاده، لپ تاپ او را هم برده‌اند. او گفت که حدود 15 نفر برای بازداشت تاجزاده مراجعه کرده بودند. خبرگزاری مهر، خبرگزاری سازمان تبلیغات اسلامی، ساعت 11: 42 جمعه شب در خبری نوشته است: «عصر امروز مصطفی تاج‌زاده به اتهام اقدام علیه امنیت کشور با دستور قضایی بازداشت شد. به گزارش خبرنگار قضائی مهر مصطفی تاج‌زاده از محکومین امنیتی فتنه 88، امروز به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور بازداشت شد. دیگر اتهام تاج زاده نشر اکاذیب جهت تشویش اذهان عمومی بوده است که به این ترتیب حکم بازداشت وی از سوی مقام قضائی صادر شده است».

 

موافقت نخست‌وزیر سریلانکا با کناره‌گیری پس از حمله معترضان به اقامتگاه ریاست‌جمهوری

پس از آنکه هزاران معترض به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا در کلمبو پایتخت این کشور یورش بردند، دفتر نخست‌وزیری این کشور شنبه (نهم ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، «رانیل ویکرم سینگ» مایل به استعفا است تا راه را برای دولت «همه حزبی» باز کند. طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، سخنگوی نخست‌وزیر سریلانکا به رهبران حزب که خواهان استعفای او بودند گفت که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که تشکیل دولت جدید مورد توافق قرار بگیرد. پیش‌تر، ده‌ها هزار معترض به کاخ ریاست‌جمهوری در پایتخت سریلانکا حمله و آن را غارت کردند تا خشم خود را علیه رهبری که او را مسئول بدترین بحران اقتصادی این کشور می‌دانند، ابراز کنند. همزمان، صدها معترض به دفتر ساحلی رئیس‌جمهور «گوتابایا راجاپاکسا» جایی که معترضان ماه‌هاست در بیرون آن چادر زده‌اند، هجوم بردند. به گزارش رویترز، سربازان و پلیس نتوانستند جمعیت معترضانی را که شعار می‌دادند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور سریلانکا بودند را مهار کنند، زیرا خشم عمومی نسبت به بدترین بحران اقتصادی این کشور در هفت دهه اخیر، افزایش یافته است. پلیس سریلانکا به‌دلیل بالا گرفتن اعتراضات در این کشور از شب گذشته، در پایتخت و نواحی اطراف منع رفت و آمد اعلام کرده بود. پیش از اعلام منع آمد و شد نیز نیروهای پلیس از خوردو آب‌پاش و گاز اشک‌آور برای معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و کمبود شدید کالاهای اساسی در سریلانکا استفاده کرده بود. معترضان معتقدند که راجاپاکسا بابت بحران اقتصادی بی‌سابقه سریلانکا مقصر است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اکثریت جامعه خواهان تغییر است

سالی که نکوست از پیداست

مجلس و مبارزه با فساد

رخداد های منطقه ای و جهانی و رسالت حزبی

انتخابات حزب محور

جنبش زنان ایران

نمایشگاه رسانه ایران

بررسی یک نمونه تاریخی در بازار نیروی کار

مردان سپر آلودگی و تورم

چرخه مدارا

نان خالی را هم از سفره ها برداشتند!

گپی در نمایشگاه مطبوعات

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

اخبار جهان 78

تقدیر نامه نمایشگاه رسانه ایران

مشاهدات در 65 درجه جنوبی

آزادی زنان به سبک استالین

درگذشت خالف

سایه سیاست

کاروانسرای ایزد خواست

سرعت قطار تورم در دولت سیزدهم

اولین کتاب از مجموعه سازوکار حزبی به وزارت ارشاد ارسال گردید

حضور نماینده حزب اراده ملت ایران در گفتگوی نخبگان سیاسی دانشگاه تهران

حضور نشریه اراده ملت در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران

برنامه ریزی حزبی ترجیع بند جلسات دبیران حوزه ها

فلسفیدن در باب دروغ؛ دروغ چرا؟!

انتخابات و دیگر هیچ ...

درباره ما

ایران گربه نبود

راهکارهای اثربخشی مجلس

انتخابات حزب محور (بخش اول)

نقلی از سلسله نشست های گفتگو و اندیشه

تاریخچه مالیات ایران

از نبود ظلم باید نوشت یا از وجود آزادی؟ چیستی عدالت و ظلم!

دولت رانتیر چیست و چه پیآمدهایی دارد؟

بیشتر آسیب های اجتماعی با فقر نسبت پیدا می کنند

کارآمدی مجلس را در گرو حضور شایستگان است

استاد «رضا رضوی» سازنده سرود رسمی حزب اراده ملت ایران (حاما) درگذشت

جهان در هفته ای که گذشت (77)

حضور انتشارات حزب در نمایشگاه کتاب استان هرمزگان

اعضا جدید دفتر سیاسی حزب مشخص شدند

نشریه سازمانی اراده ملت اولین حضور نمایشگاهی خود را تجربه میکند

ابراز نگرانی اعضا هیات دبیران حوزه ها در مورد برنامه 5 ساله حزب

لازم بود یادآوری کنیم

Black white and the greys سیاه سفید و خاکستری ها

آشپزخانه دیکتاتور

شهلا، نخستین ناشر زن ایران

معینی کرمانشاهی

خلیج فارس میزبان مهربانیست

خشکسالی بی سابقه